NABV meerjarenplan: inzetten op locaties, meer evenementen, en airsoft onder de 18.

Wat wel kan is dat minderjarigen via art4 in wwm ontheffing. Dit is 2x eerder gedaan voor "make a wish" en door ministerie/minister goedgekeurd.
Maar of de overheid hier op zit te wachten. Anders moet er weiziging in de rwm en cwm gemaakt worden.

Ja, en je kunt je daarbij afvragen of het een goed idee is om dat verzoek te doen. Ten eerste vanwege het verzoek juist die wetten te ver ruimen. Dat trekt de discussie zo breed, dat je in de huidige opinies mbt wapens niet op veel steun hoeft te hopen. En ten tweede, omdat ik veel liever zou zien dat de juristen van de nabv zich zouden focussen op het verruimen van ons 'arsenaal' is (Denk aan meer granaten, grenade launchers, of wellicht die bb's van novritsch (als dat je ding is)) en auditten van keur, en veiligheids waarmerken.
 
@Ralph De juristen en lobbyisten van de nabv houden zich al bezig met het meeste wat jij daar noemt (behalve, en gelukkig ook, de novritsch 6.8 bb's), het benoemen van de problemen/ongelijkheid van minderjarigen is maar een kleine moeite extra.
 
Ik heb vandaag reactie gekregen van de NABV. Voor de transparantie zet ik hieronder de mailuitwisseling; eerst mijn mail en dan het antwoord van de NABV. Ik heb ook toestemming gekregen voor het delen van Gerard Timmers.

Goedendag,

Recent hebben wij de nieuwsbrief ontvangen met daarin het jaarplan voor 2020 en het meerjarenplan t/m 2023.

Hierin wordt gesproken over het toegankelijk maken van airsoft voor minderjarigen, zonder duidelijk te maken wat daar concreet mee bedoeld wordt.

Ik en andere airsofters in groepen en squads waar ik lid van ben maken ons zorgen dat hiermee Amerikaanse praktijken bedoelt wordt, waar kinderen tussen de volwassenen rondrennen op een skirm veld. Dit vinden we zeer onwenselijk.

Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie andere dingen van plan zijn, zoals aparte events voor minderjarigen, een 16+ regel, of alleen disciplines zoals kaartschieten toegankelijk maken voor minderjarigen. Omdat dit in het plan niet beschreven is kunnen we alleen maar speculeren.

Ik zou u dan ook graag willen vragen om op dit onderwerp wat meer duidelijkheid te verschaffen, om onrust en onnodige speculatie te voorkomen. Wat zijn de plannen en ambities van de nabv precies op dit gebied?

Met vriendelijke groet,

Kevinvr


Hallo Kevin,

Bedankt voor je email. Ik zal trachten een en ander te verduidelijken.

In het meerjarenplan is inderdaad een ambitie opgenomen om de airsoftsport voor minderjarigen toegankelijk te maken. Details zijn daarin niet vastgelegd omdat deze nog bepaald moeten gaan worden.

Het bestuur en de ledenraad stellen alleen de kaders van de ambities vast en daarna wordt gekeken op welke wijze hieraan invulling kan worden gegeven.


Veiligheid staat bij de NABV voorop en dit zal dus ook heel zwaar worden meegewogen als het gaat om de sport voor minderjarigen toegankelijk te maken. Ik kan op dit moment nog niet op zaken vooruit lopen, maar het gaat niet de bedoeling zijn dat er onverantwoorde toestanden zullen ontstaan door bijvoorbeeld 12-jarigen te mengen met volwassen. Voor events waarbij op elkaar wordt geschoten zou dus gekozen kunnen worden voor aparte evenementen voor minderjarigen, met bijvoorbeeld beperkte mondingsenergie of inderdaad een 16+ leeftijd. Dit alles moet nog bepaald gaan worden.

De minimale leeftijd zal dus, onder anderen, afhankelijk zijn van de condities waaronder airsoftapparaten worden gebruikt. Voor kaart- of dynamisch schieten kunnen lagere leeftijden worden vastgesteld dan voor team tegen teams of skirms.

Ik persoonlijk ken de ”Amerikaanse toestanden” niet, maar zoals reeds aangegeven staat veiligheid en verantwoordelijkheid voorop en zullen we de airsoftsport ook niet in gevaar gaan brengen. Daar hoef je op geen enkele wijze bang voor te zijn.

Helaas kan ik op dit moment niet concreter zijn, maar ik hoop dat ik de onrust heb kunnen wegnemen. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik die graag.



Met vriendelijke groeten,

Gerard Timmers
Directeur Verenigingsbureau
Voorzitter Wedstrijdcommissie
 
Vooralsnog dus eerder een storm in een glas water...

sterker nog, dit klinkt mij eerder een wens dan werkelijk een plan, maar prima dat ze de leden informeren over hun wensen.
 
Hoi,

Als ledenraadslid wil ik hier wel even (op persoonlijke titel) op reageren.
Wat goed Kevin dat je dit bericht deelt, ik snap heel goed wat je met die Amerikaanse praktijken bedoeld en bij filmpjes van bijvoorbeeld the Dutch Hooligan op Youtube vraag ik mij ook af of dat nou allemaal wel zo wenselijk is. Echter heb je daar wel "full force" evenementen waar ze de groep wel enkel 18+ toestaan.

Anyhow, deze ambitie is bij de ledenraad besproken en wij zagen het in eerste instantie vanuit het volgende standpunt:
De aanwas van nieuwe airsofters zijn jong, vaak gamer dan sporten amper tot niet. Hoe kunnen we die nieuwe aanwas bereiken? Door het mogelijk voor ze te maken om te gaan airsoften. Deze logica kwam trouwens vanuit de NABV zelf en wij vonden dit heel logisch klinken.

Tot slot is het inderdaad een ambitie en heeft de NABV aangegeven "te gaan onderzoeken" hoe ze dit concreet vorm willen gaan geven.
Zie dit ook even in relatie tot het volgende:
Ze zijn ook bezig met een "welkomspakket" voor nieuwe spelers zodat er meer trainingen komen, spelers beter opgevoed worden etc.

Dus waarschijnlijk geen "Amerikaanse praktijken" maar wel kans op jongere spelers binnen de sport.

Hoe klinkt dit?

groeten,
Maurice Vermeul
 
zelf ben ik nog niet actief in de airsoft,al zou ik dat wel willen,maar volg de sport wel
Mijn zoon van 16 is hier ook al helemaal hyper over maar omdat het in nederland niet is toegestaan onder de 18 gaan we er niet aan beginnen,elke keer naar Belgie is voor mij geen optie.
Wat ik wil zeggen over die leeftijd,ik denk dat dat voor elke jongere apart moet worden bekeken,je mag wel vanaf 16 een luchtdruk geweer kopen maar geen airsoft replica bezitten,en ik weet zeker dat een loden luchtdruk kogeltje meer schade aanricht.
Misschien dat het inderdaad mogelijk is om een soort van intro vergunning te creëren waarmee je wel indoor kunt schieten en geen skirms (een beetje als je rijbewijs halen op je 17e) zodat je ervaring kunt opdoen.
Ik weet wel dat ik me zorgen zou maken als mijn zoon mee zou doen,hij schiet beter dan ik (luchtdruk) en weet zich ook nog eens meesterlijk te camoufleren.
 
zelf ben ik nog niet actief in de airsoft,al zou ik dat wel willen,maar volg de sport wel
Mijn zoon van 16 is hier ook al helemaal hyper over maar omdat het in nederland niet is toegestaan onder de 18 gaan we er niet aan beginnen,elke keer naar Belgie is voor mij geen optie.
Wat ik wil zeggen over die leeftijd,ik denk dat dat voor elke jongere apart moet worden bekeken,je mag wel vanaf 16 een luchtdruk geweer kopen maar geen airsoft replica bezitten,en ik weet zeker dat een loden luchtdruk kogeltje meer schade aanricht.
Misschien dat het inderdaad mogelijk is om een soort van intro vergunning te creëren waarmee je wel indoor kunt schieten en geen skirms (een beetje als je rijbewijs halen op je 17e) zodat je ervaring kunt opdoen.
Ik weet wel dat ik me zorgen zou maken als mijn zoon mee zou doen,hij schiet beter dan ik (luchtdruk) en weet zich ook nog eens meesterlijk te camoufleren.

Vindt dat zat Airsofters al boos worden als ze met een aantal bb's worden geraakt of van dichtbij (zelfs als geen-pang-regel geldt)
Is het dan uit m'n oogpunt handig om minderjarige te laten airsoften, nee.
Ook met lagere joule waardes
 
Wij hebben een paar 0,05j geweertjes,die heb ik van dichtbij op automaat op z'n kont gericht,hij snapt nu dat dat pijn doet van dichtbij........dus zeker met full blown airsoft replica's
Kwestie van opvoeden....:)
 
Wij hebben een paar 0,05j geweertjes,die heb ik van dichtbij op automaat op z'n kont gericht,hij snapt nu dat dat pijn doet van dichtbij........dus zeker met full blown airsoft replica's
Kwestie van opvoeden....:)
Iedereen snapt denk ook wel dat het pijn doet, alleen omgaan met adrenaline en willen winnen. Dan afgeschoten worden en dan je emoties in bedwang houden is voor sommige lastig
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Iedereen snapt denk ook wel dat het pijn doet, alleen omgaan met adrenaline en willen winnen. Dan afgeschoten worden en dan je emoties in bedwang houden is voor sommige lastig

Ja dat is waar maar daar hebben sommige volwassenen ook nogal eens last van volgens mij..
Maar zoals ik al zei,misschien eerst geen skirms
 
Klopt, zondag nog een volwassen man een jongere gast bij de keel zien grijpen omdat de persoon in kwestie op zijn zoon schoot...

Soms lijkt het wel dat iedereen wil airsoften maar niemand wil geraakt worden.

De marshall wou deze man nog bedaren en laten verder spelen, in mijn opzicht is dat gewoon rechtstreeks naar huis sturen, fysiek geweld (buiten het airsoft schieten dan) hoort echt niet thuis in deze sport/hobby.
 
Absoluut naar huis en melden bij NABV , lijkt een symptoon van deze tijd , op sportvelden zie je ook steeds meer de meest bizarre dingen .

Voorbeeldje laatste skirm was iemand zo gefrustreerd dat ie 1 persoon niet kon raken omdat ie goed verstopt zat dat ie werkelijk waar 30 min aan 1 stuk aan het flippen was met woorden ik zal ze niet herhalen maar ww2 verwijzingen sexuele voorkeur dat soort dingen op een gegeven ogenblik was ik het zo zat heb de leiding er bij geroepen en toen stopte het nog niet al vloekend en tierend liep hij naar zijn auto toe ik schat hem zo'n jaar of 35 ....hij stond op camera maar heb hem maar niet op you tube gezet , escaleert het alleen maar van maar goed .

On topic zo zie je maar 18+ geen garantie voor sportief gedrag .

Robin
 
Absoluut naar huis en melden bij NABV , lijkt een symptoon van deze tijd , op sportvelden zie je ook steeds meer de meest bizarre dingen .

Voorbeeldje laatste skirm was iemand zo gefrustreerd dat ie 1 persoon niet kon raken omdat ie goed verstopt zat dat ie werkelijk waar 30 min aan 1 stuk aan het flippen was met woorden ik zal ze niet herhalen maar ww2 verwijzingen sexuele voorkeur dat soort dingen op een gegeven ogenblik was ik het zo zat heb de leiding er bij geroepen en toen stopte het nog niet al vloekend en tierend liep hij naar zijn auto toe ik schat hem zo'n jaar of 35 ....hij stond op camera maar heb hem maar niet op you tube gezet , escaleert het alleen maar van maar goed .

On topic zo zie je maar 18+ geen garantie voor sportief gedrag .

Robin

Geeft inderdaad geen garantie maar verminderd de kans
 
  • Leuk
Waarderingen: Slayer
Klopt , wat dat betreft is 18 een mooie leeftijd om in te stappen ik ga er ook vanuit dat dat zo blijft .
 
Ik ben door mijn zoon gaan airsoften, hij was toen 14 en inmiddels 16 en wij gaan dus regelmatig naar belgie, en wat ik zie zijn niet de minderjarige die niet sportief spelen maar zijn meestal de volwassene die hun hit niet nemen en lopen te schelden.
denk zeker dat het mogelijk zou moeten zijn om vanaf 16 jaar te beginnen onder begeleiding van een volwassene, want wat is er nu leuker dan samen met je zoon of dochter een dagje te gaan spelen.
begrijp ook niet zo goed dat er gelijk gesproken word over 10 of 12 jarige als deze discussie weer oplaait, natuurlijk gaat dat niet werken, daar is het verschil veel te groot voor.
16 jaar zou wat mij betreft dus prima kunnen maar denk niet dat het gaat gebeuren.
 
Wat kleine kanttekeningen naar jouw persoonlijke mening, welke ik ook respecteer en blij ben dat het in jouw geval goed gaat.

en wat ik zie zijn niet de minderjarige die niet sportief spelen maar zijn meestal de volwassene die hun hit niet nemen en lopen te schelden.

Meestal de volwassene zien schelden, is waarschijnlijk omdat er ook verhoudingsgewijs meer volwassenen dan jongeren lopen. Jongeren zijn dan ook als groep (van 12 tot 18 jaar?) veel kleiner dan de volwassenen (van 18 tot 60 jaar).

denk zeker dat het mogelijk zou moeten zijn om vanaf 16 jaar te beginnen onder begeleiding van een volwassene, want wat is er nu leuker dan samen met je zoon of dochter een dagje te gaan spelen.

Meestal als het gedrag van de zoon mij niet aanstaat, heb ik datzelfde ook bij de houding van de vader. En vice versa. Verder krijgen (sommige) vaders een soort protective instinct als het om hun kind gaat wat geraakt wordt door een volwassenen. Dan is alle logica en fatsoen ook weg.

begrijp ook niet zo goed dat er gelijk gesproken word over 10 of 12 jarige als deze discussie weer oplaait, natuurlijk gaat dat niet werken, daar is het verschil veel te groot voor.
16 jaar zou wat mij betreft dus prima kunnen maar denk niet dat het gaat gebeuren.

Ja maar der zijn ook vaders die vinden dat hun 12 jarige ook heel goed in het veld kan meespelen, want die is ook heel goed opgevoed.....
Toen jij begon met je zoon, was hij 14. Dus dan is het verschil met 12 ook miniem. Als je met deze grens gaat spelen is het einde zoek. 18 jaar is een duidelijke grens leeftijd met andere zaken die dan ook vanaf dat moment mogen. Bij de andere leeftijden is dat veel vager en minder goed te verdedigen. Jij geeft nu 16 jaar aan omdat je zoon nu 16 is, maar toen hij 14 was had je waarschijnlijk 14 wel een mooie leeftijd gevonden. Erg subjectief aan de persoon.

Maar nogmaals, goed te horen dat het bij jouw goed gaat. Maar voor mij mogen de 2 tot 17 jarige nog ff van het veld blijven.
 
Wat mij ook een goede compromis lijkt, moest het er ooit van komen, is dat veldeigenaars de keuze krijgen om 1 of 2 keer per maand een "junior" skirm te organiseren. Dit zouden dan in mijn visie skirms zijn waar jongeren toegelaten worden (die een verplichte cursus bij de nabv hebben gehad ivm skirmetiquette). volwassenen kunnen dan zelf kiezen of ze deze meedoen of skippen.

Lijkt me een mooie middenmoot aangezien sommige er niet meteen een probleem mee hebben en andere eerder wel (wat hun goed recht is, vrij land enzo)
 
  • Leuk
Waarderingen: MauriceV92 en Dodgy
Wat mij ook een goede compromis lijkt, moest het er ooit van komen, is dat veldeigenaars de keuze krijgen om 1 of 2 keer per maand een "junior" skirm te organiseren. Dit zouden dan in mijn visie skirms zijn waar jongeren toegelaten worden (die een verplichte cursus bij de nabv hebben gehad ivm skirmetiquette). volwassenen kunnen dan zelf kiezen of ze deze meedoen of skippen.

Lijkt me een mooie middenmoot aangezien sommige er niet meteen een probleem mee hebben en andere eerder wel (wat hun goed recht is, vrij land enzo)

Junior skirm waar je zelf dan voor kan kiezen om te bezoeken of skippen, klinkt inderdaad wel als een goede optie.
 
Wat mij ook een goede compromis lijkt, moest het er ooit van komen, is dat veldeigenaars de keuze krijgen om 1 of 2 keer per maand een "junior" skirm te organiseren. Dit zouden dan in mijn visie skirms zijn waar jongeren toegelaten worden (die een verplichte cursus bij de nabv hebben gehad ivm skirmetiquette). volwassenen kunnen dan zelf kiezen of ze deze meedoen of skippen.

Lijkt me een mooie middenmoot aangezien sommige er niet meteen een probleem mee hebben en andere eerder wel (wat hun goed recht is, vrij land enzo)

Dit doen ze in Amerika naar mijn weten.
Dan heb je full force evenementen en dat betekend geen kids op het veld.
Op alle andere evenementen lopen dus wél kids rond tussen de "normale" replica's en "normale" regels.
 
Klopt, zondag nog een volwassen man een jongere gast bij de keel zien grijpen omdat de persoon in kwestie op zijn zoon schoot...

Soms lijkt het wel dat iedereen wil airsoften maar niemand wil geraakt worden.

De marshall wou deze man nog bedaren en laten verder spelen, in mijn opzicht is dat gewoon rechtstreeks naar huis sturen, fysiek geweld (buiten het airsoft schieten dan) hoort echt niet thuis in deze sport/hobby.

Dit is trouwens echt NIET okee...!
Dit moet je als geen enkel betrokken partij willen.

Even als ledenraadslid, op persoonlijke titel: doe hier ALSJEBLIEFT wat mee!
De NABV kan je hier (via mij bijv?) mee helpen :)

Groeten,
Maurice
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Slayer