Gids: Post vietnam loadout - US Armed forces WIP

Kikkerdril

Member
9 mei 2018
10
11
Trophies
4
Hallo beste airsofters.

Ik begin deze gids voor airsofters of verzamelaars die een zeldzame kit zouden willen. Iets wat opvalt, iets wat niet veel voorkomt, en boven alles, (relatief) goedkoop is. Ik ben zelf een verzameling begonnen met post-vietnam gear en ik probeer met deze gids mijn kennis te delen.

Een kort stuk over het amerikaanse leger na en tijdens vietnam.


LOAD CARRYING
Zoals wij weten, was er vroeger nog geen* molle uitrusting. En maakte men gebruik van vooral koppelriemen en bretels, vesten waren er nog niet veel, in ieder geval, niet in het amerikaanse leger, op de special forces na dan. De amerikanen maakte tijdens de vietnam oorlog gebruik van het zogenaamde M-1956 Load-Carrying Equipment (LCE) wat bestond uit een canvas riem, met canvas H-bretel. Samen met overige canvas pouches. Uitendelijk kwam tijdens de oorlog de M-1967 Modernized Load-Carrying Equipment (MCLE) wat veel leek op LCE, maar dan van nylon en plastic wat niet snel vergaat door de natte jungle van vietnam.

6512387_orig.jpg

88ce7211c386dfd283ab1f1fdddee6d1--tactical-equipment-tactical-gear.jpg

Ongeveer na de vietnam oorlog kwam de verbeterde versie uit van MCLE, hierbij werden verdere verbeteringen toegevoegd aan de amerikaanse uitrusting, dit was All-Purpose Lightweight Individual Carrying Equipment (ALICE) genoemd wat nog gebruikt werd tot aan de invasie van Irak. We zullen dus ook ALICE heel veel zien in deze gids. Er bestaan 3 versies, LC-1, LC-2 en ''LC-3''. Maar eigenlijk zit er weinig verschil in deze versies, behalve de riem, LC-1 heeft een metalen koppel met een pin, de LC-2 een grijze plastic, en de ''LC-3'' wat eigenlijk een LC-2 variant is, zien we hierboven, en is ook het meest populair. Het verschil tussen de pouches van LC-1 en LC-2 is niet groot, en zit hem meer in de historische waarde.

ALICE bestaat uit 2 of meer 3x30 ammo pouches (4) waar ieder 2 grenaten op kan, een veldfles (5) waar een NL veldfles zonder hoes in kan en rugzak, een schep (met hoes) (14-15), een mes (met hoes) (10) en eventueel een buttpack (3), maar in dit geval kan je het beste een replica M56 buttpack kopen, omdat alice buttpacks zeldzaam zijn in NL. Er zijn ook compass pouches (6).

Nummer 20 is een LMG pouch, deze zijn zeldzaam in NL en kunnen zon 6 mags in.
Nummer 18 en 15 is een pouch en holster voor een pistool, ook deze zijn zeldzaam, en is een replica holster met alice clips een betere optie.
Nummer 16 is een grote veldfles, heb je eigenlijk niet nodig.
Nummer 25 is een... ja, vest voor extreem veel bb-shower shells. Ik noem het t dakka vest, want meer granaten = meer dakka.

s-l1000.jpg

ALICE rugzak medium

Alles naast de riem en bretels zijn eigenlijk niet veel te koop als replica, en moeten dus van de dump komen, wat dus goed zoeken is. De riem en bretels zijn te koop als replica bij aliexpress, maar ik raad dumpmateriaal meer aan dan replicas van chinesium.

299524.jpg
2a7573f07cc442e8bf130ba84d0a5cbe.jpg

Individual Integrated Fighting System (LBV88) is een soort tussenstap tussen de ALICE riem, en de MOLLE uitrusting. De LBV88 is specifiek het vest, wat veel lijkt op een modern molle vest, maar in tegenstelling tot molle, kan je de pouches niet verplaatsen en zitten deze vast op het vest. Wel geeft de LBV88 ruimte voor een ALICE riem, waar je ALICE pouches op kan zetten, en die kan je WEL verplaatsen zoals je wil. Ook heeft de LBV88 een buttpack die beter op het vest past dan de oudere ALICE buttpack deze heeft namelijk een camo pattern.

LBV88s kan je alleen als dumpmateriaal kopen, kost tussen de 20 en 40 euro ongeveer.

MOLLE FLC
WIP
BODY ARMOR
Tijdens de vietnam oorlog waren de zogenoemde M52 en M67 ''flak vest'' de gedragen scherfvesten. Deze zouden de drager beschermen tegen de vliegende voorwerpen tijdens explosies, en in sommige gevallen ook klein pistool kalibers. Deze vesten kwamen meestal voor in olijfgroen, en soms ook in een beetje khaki kleur. Deze werden gedragen tot de introductie van het Personnel Armor System for Ground Troops (PASGT) vest in 1983, wat een woodland camo pattern had en andere verbeterde delen over de oudere M52 en M67. De PASGT vest zullen we dus ook heel veel zien in deze gids.

333025735e5eb186c0.jpg

Kost veel, is geen replica van, PASGT vest kost zo'n 100 tot 150 euro. Maar dan heb je ook een echt vest. Ik had geluk, soms zijn ze te koop voor rond de 30 tot 40 euro, maar ga hier niet van uit. Een PASGT vest is optioneel.

HELM
s-l300.jpg

Sinds WW2 is de M1 helm in gebruik geweest in vele westerse landen zoals Amerika, Nederland, Belgie, Duitsland en nog veel meer, elk land, en elk jaar heeft zijn eigen kleine verschillen, zoals een net iets kleinere liner, of een ander materiaal riempje, maar ze zien er ongeveel allemaal hetzelfde er uit. De M1 is inderdaad ook nog heel lang in gebruik geweest, zelfs tot in de golfoorlog in 1991, dus zullen we deze ook veel zien.
Koop geen replica, met geluk kan je een oude nederlandse helm kopen van 5 euro bij de juiste man, en een helmet cover dumpmateriaal voor dezelfde prijs.

PASGT.jpg

De PASGT helm, ook wel soms de M88 genoemd, maar we noemen deze de PASGT helm. Hij is in gebruik sinds zijn vest, in 1983, maar deze kwam veel voor rond de late 80s, en droeg men in 1983 nog veel M1s.
Koop replica, dat raad ik aan, deze zijn te koop op aliexpress in plastic voor rond de 15 euro, ik heb er een en ik ben er van te spreken. Cover moet je orgineel kopen, waarschijnlijk maat large of medium voor replica, of je kan een replica cover kopen wat niet dezelfde is, maar er veel op lijkt bij ome ali voor zo'n 5 euro.

s-l300.jpg

Helmet cat eye band zijn ook een must, dump of replica, kost even veel max 5 euro. NL band mag ook, ze lijken veel op elkaar.

UNIFORM
9200000089627456.jpg

Tot aan 1989 kamen de groene OG-107 en OG-507 type III veel voor. Ook wel bekend als het 'vietnam uniform' in olijfgroen, maar deze werden snel vervangen door de woodland pattern Battle Dress Uniform (M81 BDU) die in gebruik zijn sinds 1981 en we dus ook veel zullen gebruiken in onze gids omdat deze gewoon simpelweg veel te verkijgen is over de OG-107 en OG-507. ERDL bestaat ook, lijkt veel op M81, maar is in dezelfde cut als een OG-107. Dit is vietnam tot aan 1980s. ERDL is zeldzaam en duur, niet aan te raden, koop beter M81.

591px-Man_and_woman_modelling_early_prototypes_of_the_BDU_in_1980.jpg

De prijs voor de BDU is... eh, ik zou dumpmateriaal aanraden, je bent ongeveer net zo veel uit als bij een replica, maar dan is het wel het juiste materiaal. Een bekende replica in nederland is de fostex BDU jas en broek, en voor de OG-107s kan je de fostex vietnam pak voor kopen, orgineel is duur. Ben je voor ieder tussen de 40 en 80 euro kwijt.


6-colour desert BDU
6-color-desert-bdu-jacket-2-compressor_1__1.jpg

6-colour ''chocolate chip'' is de voorgqanger van de 3-colour, deze werdt vooral gedragen tijdens de golfoorlog, waarbij men er achter kwam dat ze te duur waren en niet effectief genoeg. Replica's bestaan, maar origneel komt meer voor in Nederland. Hoe dan ook, ga uit van tussen 40 a 80 euro voor een set.

3 colour desert BDU

s-l1000.jpg

Dit is de 3-colour desert BDU zoals wij die kennen. Ze worden heel zelden nog gebruikt, maar werden wel sinds de golfoorlog gebruikt. Orginele bestaan, replica's zijn er meer. Ook heeft de Landmacht een vergelijkbare jas en broek, maar de hebben kleine verschillen in 'cut' en patronen. Gebruik die dus niet, en koop een orginele of replica. Voor replicas ben je tussen de 40 a 50 euro kwijt, en orgineel tussen de 40 a 80 euro.

Schoenen
jungle.jpg

Het amerikaanse leger gebruikte vooral 2 schoenen, een zwarte, en een groene. De groene heette de jungle boot, geen specifieke naam. De zwarte, daar kan ik niet veel over zeggen, een standaard zwarte legerschoen zal een goed alternatief zijn. Het nederlandse leger droeg ooit een schoen zoals hierboven, als de nieuwe jungleboot. Deze zijn rond de 50-60 euro, wat een normale prijs is voor veel schoensel. Te koop bij dump, maar ook bij outdoorwinkels.



 
Laatst bewerkt:
Max tekens probleem
WAPEN (replica)
De M16 is voor een lange tijd het standaard amerikaans dienstwapen, maar zijn varianten zijn over de jaren heen wel veel veranderd. En nee, de m4 bestond nog niet, maar wel M16s die er veel op leken

M16_Variants.jpg

We hebben de M16A1 zoals wij die kennen uit vietnam (opengesneden boven). Deze is te herkennen aan zijn driehoekige handguard en andere carryhandle, post vietnam waren 30-round magazijnen wel standaard, en hoef je dus geen 20 round mag te kopen om historisch accuraat te zijn, ahoewel deze nog lang door de national guard gebruikt werden. De M16A1 werd gebruikt tot ongeveer de vroege jaren 90.

Onder zien wij de M16A2, met een ronde handguard, hij lijkt veel op de moderne M16 zoals wij die kennen, maar is het dezelfde als jou specna of ICS? Nee, fout, deze heeft geen rail voor een reddot of scope zie je? De echte variant wordt nog steeds gebruikt, alhoewel veel minder nu. Maar jammer genoeg zijn er niet veel M16A2 replica's te koop, de enige die ik weet is G&P, en die is niet makkelijk te vinden en heeft ook een duur prijskaartje.


ar018m-x.jpg

De XM177, lijkt op een M4? Ja dat klopt, maar ze zou nu al denken, er klopt iets niet. En dat is juist, de XM177 is een experimenteel geweer die heel lang... nog experimenteel is verklaard. Het is een beetje de opa van de M4. Het lijkt veel op een M4 short, maar net als met de M16s hierboven, kan er geen rail op, en de handguard is korter dan dat van een m4. Het meest opvallende is de flashhider wat uniek is voor de XM177. De XM177 werdt gebruikt sinds de vietnam oorlog, tot in de golfoorlog, alhoewel deze altijd zeldzaam waren gebleven. In airsoft, is deze niet heel zeldzaam, Classic army maakt replicas, en Jing Gong ook, ze kosten niet veel en zullen dus een beetje te vinden zijn als je gedult hebt.

Colt 653 en 732
WIP

M1911
M1911A1_1.JPG

De 1911 is een zeer veel voorkomend airsoft replica, en dus veel te verkrijgen, dit kan je waarschijnlijk al wel zelf doen. De M1911 is in gebruik sinds WW1, en wordt nu nog gebruikt, maar ga er maar van uit dat in 1985 deze werd vervangen door de M9 pistool. Er zijn veel varianten, maar de plain en simple one is de gene die we willen.

M9
M9-pistolet.jpg

M9 is het amerikaans dienstwapen sinds 1985, dit pistool is nog steeds in gebruikt, en heeft ook een nieuwere variant, de M92 die in 2004 werdt gebruikt, deze nemen wij dus niet. Want de M92 is een pistool met rails voor attachments. Vroeger bestond tacticool nog niet, dus nemen wij de plain en simple M9.

M60
M60.jpg

We kennen de M60 goed, in gebruik sinds vietnam, deze joekel heeft nog zijn dienst gedraaid tot aan de golfoorlog als GPMG tot hij vervangen werdt door de FN MAG. Ze zijn duur als replica, maar overal te vinden, wij nemen de versie als hierboven.

M249
m249.jpg

De M249, ook wel bekend als FN Minimi, is een amerikaanse variant. Wij gaan uit van de oudere versie, zonder rails of wat dan ook. En die zijn moeilijker te vinden, maar niet heel veel dan een normale.

MP5
loadout-mp5.jpg
wm_2439274.jpg

De MP5 is tricky, want officieel zijn ze niet standaard, maar onofficieel wel. Kijk, de MP5SD, zover ik weet, is zelfs al gebruikt door de US army rangers in panama. Maar wij weten ook dat de rangers niet een 'normale' eenheid zijn, ze droegen immers ook nog allemaals OG-507s.
Ga er van uit van de MP5 varianten hierboven.
Hint, in een ALICE 3x30 pouch passen 4 30 round MP5 mags.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix en Maffo
onder andere, maar ik ken die site, terwijl het wel een simpele manier is om aan je spullen te komen, is het zeker niet de beste, immers kan je niet passen, en je hebt ook niet de beste prijs, persoonlijk raad ik legerbeurzen aan omdat daar veel meer keuze is, en voor vaak minder als je de juiste man hebt gevonden.
 
Afgelopen weekend ben ik er nog geweest om te passen, gewoon mailen om een afspraak te maken. Super klantvriendelijk, alleen de locatie is niet de meest centrale...

Daarnaast kun je je research wel online doen uiteraard, maakt het wat makkelijker als je er daadwerkelijk heen gaat
 
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123