Meerwaarde?

Captain Toothless

Active Member
25 aug 2019
34
19
Trophies
6
Als beginnende airsofter (mijn eerste skirm moet nog komen) verbaas ik me soms toch wel een beetje over andere beginners die een vermogen uitgeven aan gear en replica's

Ik begin zelf met twee redelijk goedkope M4 replica's van rond de 150 euro (een G&G en een Lancer Tactical) en een Elite Force 1911 sidearm van 120 euro en nog het een en ander aan kleding en gear om een leuk degelijk begin te kunnen maken zonder meteen tegen mijn faillissement aan te gaan hangen.

Ik zie ook mensen die beginnen en en meteen een godsvermogen uitgeven aan replica's en gear zonder ooit een skirm te hebben gespeeld. Denk aan een Novritch SSG24 met alles erop en eraan of andere replica's die voor een godsvermogen zijn omgebouwd door bedrijven zoals Umbrella Armory.

Ik snap dat het voor de doorgewinterde airsofter deze dure replica's een meerwaarde hebben en ze het plezier in het spel een stuk kunnen verhogen. Maar voor een beginnende airsofter?

Wat is jullie mening hierover?
 
  • Leuk
Waarderingen: QuickFix
Ligt geheel aan persoonlijke situatie imho. Als je het kan financieren, en je staat er zelf achter, dan is het toch helemaal eigen keuze.
Ik ben zelf ook zo begonnen. Heb na een introductieskirm van ACN besloten dat ik het leuk vond, en ook gelijk kwaliteit gekocht. Na 5 jaar is alles nog piekfijn in orde. Absoluut geen spijt van.
 
Zou altijd eerst een huursetje nemen (of van iemand wat lenen...) kijk eerst of je het überhaupt leuk vind :)

Daarna... tja... een goede replica heeft altijd een meerwaarde, maar die waarde is voor iedereen weer anders. De replica’s waar ik zelf mee speel zijn wel zo’n beetje maximaal geüpgrade (wat niet pet definitie betekend dat alles wat erin zit het duurste in z’n categorie is) maar als ik ze vergelijk met m’n backup/uitleen apparaat doet die er in grote lijnen echt niet voor onder en daar zitten dan alleen maar onderdelen in die ik nog had liggen... het verschil zit hem dus in de details.

Daarbij komt ook nog of je interesse hebt in het sleutelen of niet. De mensen die het sleutelen leuk vinden kunnen vaak uit de voeten met een wat goedkopere replica aangezien het nodige toch vervangen zal worden. Mensen die daar geen zin l/interesse in hebben kopen eerder een replica die uit de doos al beter presteert...

Denk niet dat er perse een goed of fout is. En laten we eerlijk zijn... de mensen die er gelijk een maandsalaris op stuk slaan en na 2 skirms ontdekken dat ze het niks vinden zijn wel weer goed voor de 2dehands markt :)
 
Als beginnende airsofter (mijn eerste skirm moet nog komen) verbaas ik me soms toch wel een beetje over andere beginners die een vermogen uitgeven aan gear en replica's

Ik begin zelf met twee redelijk goedkope M4 replica's van rond de 150 euro (een G&G en een Lancer Tactical) en een Elite Force 1911 sidearm van 120 euro en nog het een en ander aan kleding en gear om een leuk degelijk begin te kunnen maken zonder meteen tegen mijn faillissement aan te gaan hangen.

Ik zie ook mensen die beginnen en en meteen een godsvermogen uitgeven aan replica's en gear zonder ooit een skirm te hebben gespeeld. Denk aan een Novritch SSG24 met alles erop en eraan of andere replica's die voor een godsvermogen zijn omgebouwd door bedrijven zoals Umbrella Armory.

Ik snap dat het voor de doorgewinterde airsofter deze dure replica's een meerwaarde hebben en ze het plezier in het spel een stuk kunnen verhogen. Maar voor een beginnende airsofter?

Wat is jullie mening hierover?
Mooie replica s ik zelf was zelfs voor ik 18 was al airsoft gear aan het kopen toen ik 18 werd had ik alles al behalven nabv en replica s echter stond mijn winkelmandje al klaar om te betalen als mijn nabv binnen kwam:oops: zou gewoon zelf kijken wat je wil uitgeven. :D weet je al waar je eerste skirm heen gaat:cool:
 
Je moet kijken naar je eigen budget en wat je wil uitgeven.
Vergelijken met andere heeft weinig zin.

Het gaat mij niet zo zeer om te vergelijken maar om eens te peilen wat de meerwaarde is om een hoop geld tegen een hobby aan te smijten waarvan je nog niet zeker weet of je hem wel leuk gaat vinden.

En ik moet zeggen, de reacties tot nu toe zijn erg verhelderend. :)
 
Zelf hou ik het altijd sober , onlangs weer 2 replicas verkocht , heb nu 2 side arms en 2 main replicas , maar wat men al eerder zei als je het je kan permiteren vooral als je nog thuis woont houdt men vaak veel geld over en word er flink ingekocht .

Dat gaat snel over als je in je nek tot in de schulden zit i.v.m een dure hypotheek of een veel te duur huurhuis haha

Ach ja hobby's he
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Hoeveel geld iemand uitgeeft aan een hobby is natuurlijk eigenlijk altijd een persoonlijke keuze.

Toen ik zelf zo'n 3 jaar geleden begon, heb ik zelf eerst 2 keer gespeeld met een huurkit op de 2 locaties die toen voor mij het meest dichtbij waren gelegen. Je kreeg dan zo'n overal aan een een vrij flink gezichtsmasker. Ik merkte toen dat ik het airsoften ontzettend vet vond, maar die overal en alles waren een beetje meh. Het zat niet fijn enz.

Ik heb toen besloten om eerst een budget te gaan sparen en veel te kijken/onderzoeken wat voor mij praktisch zou zijn. Op een gegeven moment had ik ik alles wel bij elkaar gezocht en wist ik dus wat ik nodig zou hebben om voor mijn gevoel prettig de hobby te kunnen starten. Voor mij was dat het belangrijkste. Ik had er geen zin in om een hobby te starten op een manier dat bijvoorbeeld mijn spullen mij zouden gaan tegenwerken. Wat mij bijvoorbeeld flink tegenwerkte tijdens het opstarten van de hobby was mijn lange lengte en schoenmaatje 48: ik moest daar wel wat duurdere gear aanschaffen om simpelweg mijn lengte/schoenmaat te compenseren.

Je geeft hier zelf aan dat je gestart bent met met 2 replica's en 1 sidearm. Het grappige is dat ik dat persoonlijk bijvoorbeeld ervaar als overmaat. Ik ben zelf gestart met 1 duurdere AEG (ICS APE) omdat ik toen de focus eerst wilde hebben op 1 goede replica. Sidearms was ik toen ik startte nog helemaal niet in geintresseerd, ik zag dat toen als iets voor de toekomst.

Het is maar net hoe je dingen bekijkt, denk ik. ;)
 
wat je aan het begin aanschaft zal indeedaad erg wiselen per budget en wat he uit de sport wil halen.

ik ben zelf 2keer mee geweest als intro voor ik voor ik mijn eerste replica kocht. daarna kwam er steeds weer iets bij als ik tot de conclusie kwam dat iets niet ging of zat zo als ik zou willen.

ik ben op een van mijn eerdere skirms iemand tegen gekomen die had 4 replicas mee en dit was zijn eerste keer spelen. een side arm een sniper die te hard schoot een mp5 en een m4 somige mensen vinden het gewoon cool om spul te verzamelen;)

ik wou gewoon mijn eerste jaar goed kunnen mee komen op de grote velden zonder te moeten upgraden dus ben begonen met een krytac . dit had vaat goedkoper gekunt maar met alle info die ik kon vinden was dit voor mij de beste keus
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Tja, heb destijds mijn eerste keuzes gebaseerd wat paste bij ons team (CQB AT) en wat voor mij qua realisme het dichtste bij kwam (ben zelf ex-militair, ex-opsporingsambtenaar en ex-sportschutter). Na 1x als intro te zijn mee geweest met iemands backup AEG, wist ik gelijk dat AEG mij niet beviel (niet realistisch qua geluid en blowback. Tevens teveel plastic naar mijn mening en het gewicht klopte niet).

Ik kwam dus al snel uit bij gas blowback replica's die over het algemeen een stuk duurder zijn dan AEG. Werden dus een Umarex MP-5 gbb en een WE Glock 17. Maar tot op heden nooit geen spijt gehad van de MP-5 (kostte destijds in 2012 zo'n 450 euro met 1 magazijn. Inmiddels 4 magazijnen (a 80 euro het stuk) en alleen de innerbarrel is vervangen voor een precisie barrel. Nog nooit problemen mee gehad, ding schiet als een tierelier (tenzij loeikoud outdoor) en gebruik hem te pas en te onpas op binnen en buitenvelden. Alleen de Glock ging al vrij rap weer weg (vond het bij defensie al niks en als airsoft versie ook niet).

Vind het persoonlijk nog steeds een van mijn favorieten dus wat mij betreft zijn geld dubbel en dwars waard.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd hoor, heb er nooit geen storingen mee gehad of iets dergelijks. Maar vond hem gewoon niet lekker in de hand liggen. Eigenlijk hetzelfde als ik bij defensie met dat ding had. Helaas zaten we daar er aan vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Ik zie de meerwaarde van overmatige gear absoluut niet.
Het ontgaat mij compleet wat een 120 eu plate carrier beter maakt dan mijn 30 - 40 eu Molle vestje.

Replica's: Haal wat je wilt. Maar wees je bewust wat de manko's zijn (voor goedkopere replica's) en wat gewoon overpriced (goede kwaliteit, maar nog een paar scheppen prijs dr bovenop).

Ik schud mijn hoofd als mensen alles van Tokyo Marui moeten hebben, of niet research gedaan hebben over de replicas.
Maar die mensen zullen hun hoofd schudden tegen mijn uitgiften naar meer maar goedkopere replica's omdat ik ze vet vind (en beetje aan het verzamelen ben geraakt).

Je kan prima airsoften op een budget.
150 eu main, paar 10 eu mags dr bij.
Side arm is niet eens nodig, maar altijd leuk. 100 -ish voor decent. Dan nog 2 extra mag dr bij.
30 - 40 eu vestje
50 - 100 eu voor ey epro, face, wat BDU spul etc.

En je hebt een kit waar je een hele lange tijd mee kan imho.

Denk ook wel dat duurder is beter, een denkfoutje is die men gemakkelijk maakt.
Ook overenthousiasme is een valkuil
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Het gaat mij niet zo zeer om te vergelijken maar om eens te peilen wat de meerwaarde is om een hoop geld tegen een hobby aan te smijten waarvan je nog niet zeker weet of je hem wel leuk gaat vinden.

En ik moet zeggen, de reacties tot nu toe zijn erg verhelderend. :)

Ik ben begonnen met een King Arms m4. Mijn eerste skirm schoot hij meteen te hard en heb hem terplaatse proberen te downgraden. Dat liep finaal de mist in en toen mocht ik een geupgrade TM m4 lenen van iemand van het toenmalig vaste team daar.
Ik had daardoor een super toffe dag.

Toen de eerste skirm met mijn King Arms tja die prestaties vielen in vergelijking met mijn eerste skirm vies tegen.
Daarop besloten om de m4 te upgraden totdat de prestaties vergelijkbaar waren met de leen TM.
3 jaar later sneuvelde de m4 onherstelbaar maar had in de tussentijd al wat andere replica's gekocht. Ics sig 551 swat en een L86lsw van ics ook een tippmann m4.

Tot ik hier een systema ptw op het forum voorbij zag komen en daar had ik al verhalen over gehoord.
Deze had ook nog een zeer aantrekkelijke prijs.
Die gekocht en mee gespeeld, ik kan zeggen de ics replica's en tippmann staan werkloos in de kast.
Die ptw speelt zo heerlijk dat ik spijt heb de andere ooit aangeschaft te hebben.
En als ik alles van te voren had geweten was ik meteen voor die ptw gegaan. Had me een hoop geld bespaard ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander nog niet te werken , toen ik begon met airsoft zou ik met de beste replica nog geen goede resultaten behalen , ik speelde niet goed en veel te voorzichtig , het word wel eens vergeten maar de man achter de replica ..... een beetje ervaring wat tactisch inzicht en betere samenwerking en je scoort veel beter of je nu een TM hebt of een huurkitje van een flutmerk haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Captain Toothless
Ik zie de meerwaarde van overmatige gear absoluut niet.
Het ontgaat mij compleet wat een 120 eu plate carrier beter maakt dan mijn 30 - 40 eu Molle vestje.

Het verschil zit hem bij gear voornamelijk in draagcomfort...

Heb zelf een hele tijd met Invader Gear materiaal gespeeld (broek, shirt, vest, riem, pouches, etc) en dat werkte uitstekend! Eigenlijk nooit echt iets aan gemist...

Toen konden we een hele interessante deal sluiten waardoor eigenlijk alle gear vervangen werdt door WAS en ik toen ook heb besloten, aangezien ik zelf niet in MC speelde toen, dat ik dan ook m’n broek en shirt ging vervangen voor “the real deal” en dat werdt UF Pro. Heeft dat het airsoften leuker gemaakt? Nee. Maakt het mij een beter speler? Nee. Het verschil zit erin dat ik in de zomer niet compleet nat van het zweet het veld af stap en in de winter ik alsnog op de grond kan gaan liggen zonder compleet te bevriezen... maar nogmaals, het is absoluut niet noodzakelijk voor een leuke dag airsoft! Koop het als je het geld ervoor hebt en eraan wil uitgeven...
 
Als beginnende airsofter (mijn eerste skirm moet nog komen) verbaas ik me soms toch wel een beetje over andere beginners die een vermogen uitgeven aan gear en replica's

[...]

Ik snap dat het voor de doorgewinterde airsofter deze dure replica's een meerwaarde hebben en ze het plezier in het spel een stuk kunnen verhogen. Maar voor een beginnende airsofter?
Ik (als ouwe lul) begrijp je sentiment en ben het ook geheel met je eens: hoe vaak ik in het verleden niet gezien heb dat mensen vol enthousiasme allerlei winkels hebben leeggekocht met de duurste replica's en gear, om er vervolgens een (half) jaar later achter te komen dat het hun ding niet is (of dat het enthousiasme in ieder geval snel minder wordt) en uiteindelijk al het spul weer van de hand wil doen.

Wanneer je jong bent zijn veranderingen aan de orde van de dag: opeens heb je een (nieuwe/andere) vriendin, ga je samenwonen of koop je een huis of misschien haal je wel je rijbewijs (met bijbehorende auto of motor) en dan gaat je interesse ineens over naar iets anders met als gevolg dat je airsofthobby een beetje in het slop geraakt of gewoon te duur wordt (want een vriendin, huis en/of auto kosten ook veel geld).

Mijn advies is doorgaans om eerst eens mee te doen als introducee met een DPM BDU van de dump en een huurkitje en als dat bevalt een kwalitatief goede beginnersreplica aan te schaffen (zoals bijvoorbeeld een primary van Specna Arms á €200 en eventueel een greengas side-arm van €100 ofzo).
Bij elkaar ben je dan nog €400 á €500 kwijt, maar dan heb je een aardige basis om mee te beginnen en valt het toch tegen, dan is een dergelijk bedrag nog te overzien (daarbij raak je een "Goedkope" replica gemakkelijker kwijt dan een "Beest" van €1000).

Just my 2 cents. ;)
 
Ik zie het meer als iets wat de gebruiker er zelf mee wil.

Ik ben pas geleden begonnen met Airsoft, met als hoofddoel verzamelen. Als ik ergens voor ga dan doe ik het ook goed, dus heb ik mij waslijstje al klaar voor het komende jaar.

Tijdens dit gebeuren ben ik me ook gaan verdiepen in het skirmen, waar ik dan ook meteen een vrij complete uitrusting voor aangeschaft heb. Terwijl ik nog nooit daadwerkelijk een skirm gedaan heb.

Nu heb ik voor het hoofddoel een goede replica gehaald, beetje verzamelaar houd van kwaliteit. Maar heb ik voor de gear marktplaats en de dump afgestruimt. (Niet bespaard op bril en schoenen natuurlijk) gewoon zodat ik het heb als ik de kans krijg om eens ergens mee te doen. Bevalt dit? Dan kan ik gewoon betere gear halen indien nodig.

Punt hiervan is dus voor elk persoon specifiek: houd van verzamelen, wil tacticool zijn, houd van specifieke merken enzovoorts.

Natuurlijk zijn er mensen die overhaast spullen kopen (snipers bijvoorbeeld) waarna ze erachter komen dat het niets voor hun is. Maar dat is niet alleen in deze sport.