antifog oplossing die wel werkt???

Je zou op een oude bril die beslaat tandpasta kunnen smeren. Dit gebruikt men in de duik wereld tegen het beslaan van een bril.

Of gewoon ouderwets op je bril spugen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey en Dodgy
Als dreft een antifog coating aantast dan is het uberhqupt een schijt product. Sorry maar dat is echt de grootste onzin ooit.

Voor de rest zie ik niet waarom men zo moeilijk doet als iemand erop wijst dat een goede conditie en methode van adem halen bij kan dragen aan minder foging. Je zou ipv zo zuur te doen (want dat mogen wij ook nooit doen) het ook als iets positiefs zien en je hoeft er dan nog niet eens gebruik van te maken.

Daarbij ben ik het met dodgy eens als je het gemiddelde volk ziet lopen op skirms houden die een x00m sprint nog niet vol, maar wel allemaal stoer doen en lekker hun peukie roken.

Zo zuur doen ? De grootste azijnzeikerd zegt het als er iemand de positiviteit uit een topic haalt ben jij het wel .

Wat een mafkees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En die uitlating dan van jou : als je het gemiddelde volk ziet lopen op skirmshouden die een x00m sprint nog niet vol,maar wel allemaal stoer doen en lekker hun peukie roken.

Je voelt je nogal verheven boven de rest , steeds maar weer die aannames die kant nog wal raken .
 
Voor de rest zie ik niet waarom men zo moeilijk doet als iemand erop wijst dat een goede conditie en methode van adem halen bij kan dragen aan minder foging. Je zou ipv zo zuur te doen (want dat mogen wij ook nooit doen) het ook als iets positiefs zien en je hoeft er dan nog niet eens gebruik van te maken.

Daarbij ben ik het met dodgy eens als je het gemiddelde volk ziet lopen op skirms houden die een x00m sprint nog niet vol, maar wel allemaal stoer doen en lekker hun peukie roken.

Ik liep maar gewoon te lollen hoor @Rebelattack. Maar volgens mij had @Dodgy dat al wel door ;)
Ik weet zelf als geen ander dat ik soms moet nadenken over hoe ik adem. Ik heb het namelijk wel eens gehad dat m'n sniperscope besloeg door dat ik te dichtbij uit m'n mond ademde... Super vervelend als je net iemand ziet zitten!
 
Heren laten we gewoon normaal doen en het gezellig houden!
Menings verschil is prima maar elkaar voor rotte vis uitmaken doen we ergens anders
 
En die uitlating dan van jou : als je het gemiddelde volk ziet lopen op skirmshouden die een x00m sprint nog niet vol,maar wel allemaal stoer doen en lekker hun peukie roken.

Je voelt je nogal verheven boven de rest , steeds maar weer die aannames die kant nog wal raken .

Het verschil is dat wat ik zeg een stuk aannemelijker is, daarbij durf ik de gok wel te nemen dat er mensen zijn die niet heel anders hierover denken en dit dan ten opzichte van mij persoonlijk een mafkees te noemen, beetje jammer. Dit is trouwens geen aanname, gezien er aardig wat rokers weer zijn elke skirm en het redelijk normaal is dat door het roken je conditie achteruit gaat tov iemand die niet rookt, denk dat hier genoeg onderzoek over is dat ik dit niet hoef uit te leggen. Heeft niks met me beter voelen te maken.

Ik liep maar gewoon te lollen hoor @Rebelattack. Maar volgens mij had @Dodgy dat al wel door ;)
Ik weet zelf als geen ander dat ik soms moet nadenken over hoe ik adem. Ik heb het namelijk wel eens gehad dat m'n sniperscope besloeg door dat ik te dichtbij uit m'n mond ademde... Super vervelend als je net iemand ziet zitten!

Heb niemand specifiek genoemd, maar mijn opmerking over zuur doen zal ik voortaan achterwege laten.
 
Laatst bewerkt:
Swisseye raptor brilletje, heeft voor mij het foggen helemaal opgelost!
 
steeds maar weer die aannames die kant nog wal raken .

Als ex roker kan ik hier prima om lachen. Zelf spot noemt men dat, je zou het eens moeten proberen. Alles niet zo serieus nemen maakt het allemaal een stuk leuker!
 
Heb nooit gerookt maar dat terzijde ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe altijd een druppeltje groene dreft op mijn glazen en poets ze dan uit met een doekje. Noot geen last van fog.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dodgy
Jeez, ik dacht dat ik off-topic ging. :D

Discussie is altijd goed! Elkaar uitschelden wat minder.

Daarbij ben ik het met dodgy eens als je het gemiddelde volk ziet lopen op skirms houden die een x00m sprint nog niet vol, maar wel allemaal stoer doen en lekker hun peukie roken.

Ho Ho Ho! Ten eerste moet ik me nog kunnen vertonen in de airsoft wereld. Ten tweede heb ik ook geen beach bod.
Maar 2x in de week conditietraining doen wonderen voor je in het veld. Qua dragen van uitrusting, qua acties/sprinten/flanken, qua ademhaling & herstel (en voor het aanslaan van je bril.)

Ik liep maar gewoon te lollen hoor @Rebelattack. Maar volgens mij had @Dodgy dat al wel door ;)

Zeker! Hoe denk je dat ik steeds hier achter mijn toetsenbord zit, vermaak me kostelijk!


Maar ik stop deze topic te vervuilen, heb men gratis advies gedaan. Hoop dat OP er wat aan heeft.

Vergat alleen te melden wat ik draag:
CQB = Dye I3 masker of WileyX Saber bril met meshguard
Buiten = WileyX Saber bril met mouthguard

Masker en bril steeds insprayen met dreftwater en uitwrijven met microvezel doekjes.


Succes!
 
Ik gebruik meestal pure dreft.
Maar wil gemengd met water wel eens proberen, wat voor verhouding dreftwater moet ik ongeveer aanhouden?
 
Een anti-fog laag zorgt ervoor dat de miniscule waterdruppeltjes (= fog) niet hechten aan het oppervlak, of dat ze als een egaal laagje worden uitgesmeerd over het oppervlak. Vaak is zo'n anti fog laagje het niet echt een fysiek laagje, maar een chemische substantie die is aangebracht op het glas en die na verloop van tijd minder wordt of helemaal verdwijnt (vroeg of laat zul je je bril namelijk een keer moeten poetsen of schoonmaken).

In het algemeen kun je stellen dat hoe gladder het glas van je bril is, hoe minder snel je bril zal beslaan. Onder gladder kun je ook "schoner" verstaan, want vuil en vet zorgen er voor dat de condens zich kan hechten en je bril laat beslaan. Ook hele kleine krasjes zorgen ervoor dat de condens zicht beter kan hechten.

Dus heb je een nieuwe bril, zorg dan dat deze steeds schoon is. Probeer in eerste instantie met alleen wat warm water en een schoon microvezeldoekje je bril schoon te maken. Dan hou je de eventuele af-fabriek-anti-fog-laag zo lang mogelijk in stand. Na een paar keer zul je merken dat de bril toch langzaam gaat beslaan.
De volgende stap zou dan zijn om je bril eens met wat Dreft schoon te maken. Eerst afspoelen en dan met een druppeltje Dreft en wat warm water en dan met je vingers schoon wrijven. Vervolgens met microvezel droog maken.

Mocht je bril nog steeds beslaan, kan je aanvullend een anti-fog spray proberen.
Al die spray's (of een zelfgemaakte zeepoplossing van Dreft) zorgen ervoor dat de oppervlaktespanning van het water afneemt er geen/minder druppeltjes kunnen ontstaan.
Ik weet niet of tandpasta diezelfde eigenschap heeft, maar ik weet wel dat je met tandpasta doffe koplampen kan polijsten al heb ik nooit het genoegen gehad dat uit te proberen want ik heb nooit doffe koplampen gehad. Maar ja, dat is een ander forum geloof ik. Het idee erachter is dat je het glas polijst en dus gladder maakt. Ik zal het eens uitproberen als m'n bril aan vervanging toe is;-)

Andere opties / oorzaken:

Dubbele beglazing zoals Dye of Warq. Zorgt er voor dat er minder of geen warmteoverdracht plaats vind tussen het binnenste glas en het buitenste glas waardoor de vochtige warme lucht in het masker niet condenseert. Het ziet er niet uit imho, maar mist is vervelender.

Bewegen: je bril beslaat als je lichaam warm is door de inspanning en je vervolgens stil gaat staan. Dan is er minder luchtcirculatie om de warme vochtige lucht af te voeren en beslaat je bril. Hieraan gekoppeld je conditie; Slechte conditie = hijgen = veel warme vochtige lucht = beslaan.
Be like Stevie-Wonder; Beweeg zachtjes met je hoofd heen-en-weer als je stil zit en je bril beslaat. Neurie daarbij zachtjes "I just called....To say ....I love you" . Succes, vreemde blikken en/of bb's gegarandeerd.

Ademhaling
Neusademhaling is belangrijk om je hartslag zo laag mogelijk te houden. Hoe beter je dat onder controle hebt, hoe minder snel je gaat hijgen. Maar vroeg of laat ga je toch hijgen en ga je door je mond ademen. Probeer dan de uitademing door je mond te controleren door deze schuin naar beneden weg te blazen.
[onderhetmomdatallekleinebeetjeshelpen] Bijkomend voordeel is dat lucht die je via je mond inademt een lagere temperatuur heeft voordat deze je longen bereikt dan wanneer je door je neus inademt. Ook de uitademing zal daarmee koeler zijn. Koelere lucht bevat minder vocht = minder beslaan. [/onderhetmomdatallekleinebeetjeshelpen]

Vorm van je bril: voor ieder persoonlijk. Als de glazen net wat verder van je ogen afstaan of een bovenkant die net wat verder van je voorhoofd af staat kan al het verschil betekenen tussen wel of niet beslaan. Zorg er in ieder geval voor dat er iets van een kiertje aan de bovenkant zit zodat de warme lucht weg kan.

Pet of Boonie: warme lucht stijgt op. Dus al heb je een kiertje om de warme lucht achter je bril te laten ontsnappen, het volgende obstakel is de klep van je pet of boonie die de opstijgende lucht tegen houdt = beslaan. Draai je pet om / boonie-rand omhoog. Ik heb wel eens iemand gezien die een stuk uit z'n boonie-rand had geknipt om die reden.
 
  • Leuk
Waarderingen: victor en Prinzie
Hoofddeksel
Ook het dragen van een hoofddeksel zorgt er voor dat de vele warmte die je hoofd afstoot niet weg kan. Het afdoen van een hoofddeksel kan helpen om meer warmte kwijt te raken. En dat voorkomt beslaan.
 
Hoofddeksel
Ook het dragen van een hoofddeksel zorgt er voor dat de vele warmte die je hoofd afstoot niet weg kan. Het afdoen van een hoofddeksel kan helpen om meer warmte kwijt te raken. En dat voorkomt beslaan.

Volgens een onderzoek van bmj(british medical journal) in 2008 is dit een mythe, je verliest maar 7 tot 10% via je hoofd.
 
@victor
De andere waar iedereen het over heeft is met thermo kleding. Dus dat is ook onzin, ik weet niet naar wat voor skirms jij gaat. Maar met Nederlands klimaat zie ik niemand in thermo kleding lopen. Tenzij je een hitte stuwing wilt.
Dus de waarheid zal ergens op 15 tot 20% liggen dan? Is nog steeds geen "vele warmte"
 
los van wat nu de daad werkelijke percentages & condities zijn...

De boodschap is wel dat je zo veel mogelijk warmte afdracht / vochtige lucht in je gezicht/hoofd wil voorkomen. Aangezien dit nu voor het aanslaan, danwel neerslaan van zweet veroorzaakt.

Dus moet je zorgen dat je lichaam op een andere manier / plek zn warmte kwijt kan. Dus je kleding / gear aanpassen op het weer. Dit in combinatie met conditie, goed drinken en de tips zoals bv die van @Gerben .
 
@victor
De andere waar iedereen het over heeft is met thermo kleding. Dus dat is ook onzin, ik weet niet naar wat voor skirms jij gaat. Maar met Nederlands klimaat zie ik niemand in thermo kleding lopen. Tenzij je een hitte stuwing wilt.
Dus de waarheid zal ergens op 15 tot 20% liggen dan? Is nog steeds geen "vele warmte"

Even los van deze discussie, er is ook thermo kleding voor de lente/herfst en zomer. Ons personeel lopen hiermee in de zomer, en je verbrandt er minder snel mee en voert het zweet snel af. Puur ter info om je idee:"thermo is alleen voor de winter" te veranderen, als er over thermo kleding wordt gesproken.