Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Afgelopen weekend is er een vergadering geweest van bestuur en ledenraad. Hier is over de nieuwe regels gesproken zoals ook bedoeld was. Echter was men (waarschijnlijk abusievelijk) vergeten dit onderwerp fysiek in de agenda te vermelden waardoor een besluit/stemming over de nieuwe regels op die vergadering niet geldig zou zijn. Hiervoor gaat men op korte termijn nog een buitengewone vergadering vergadering plannen.

*Facepalm*
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan, Bax en Crix
een maximum van 0,36 gram zou wel eens kunnen komen ipv een maximum van 0,40 gram.

na 1 december weten we meer
(info uit de mail van nabv)
 
Hier gehele mail:

Inleiding
In deze email informeren we je graag over de stand van zaken inzake de nieuwe regels die per 1 januari zouden ingaan. In een eerder mail kon je lezen dat we van mondingssnelheid (FPS) overstappen naar mondingsenergie (Joule) en dat er maximale Joulewaarden per klasse gaan gelden. Er stond ook dat er getest gaat worden met 0,30 gram BB en dat er maximum gewichten per klasse gaan gelden. In de laatste ledenraadsvergadering is echter nog geen definitieve overeenstemming bereikt over de gehele inhoud van de nieuwe regelgeving.

Belangrijk proces
De nieuwe regelgeving heeft impact op al onze leden. Het is daarom belangrijk dat er tijdens dit proces geen overhaaste keuzes gemaakt worden. Dit betekent dat het proces meer tijd in beslag neemt dan gedacht. De uitkomst is een goed afgewogen en zorgvuldige beslissing.

Punt van discussie
Waar de ledenraad nog over moet stemmen is het maximale gewicht van de BB en de daarmee samenhangende minimale schietafstand. Er zijn twee opties voor het maximale gewicht van de BB: of een maximum van 0,36 gram of een maximum van 0,40 gram.

Definitieve stemming op 1 december
Om alle leden duidelijkheid te kunnen geven over de inhoud van de nieuwe regelgeving staat er op 1 december as. een nieuwe ledenraadsvergadering gepland. In deze ledenraadsvergadering staat het onderwerp nieuwe regelgeving op de agenda. In deze vergadering zal gestemd worden over dit onderwerp en hieruit volgt een formele beslissing.

We vragen je nog even geduld te hebben. Na 1 december zullen we je z.s.m. informeren over de definitieve regelgeving. Alvast hartelijk dank voor je geduld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr en M14shooter
Hieruit kunnen we dus afleiden dat de gegeven joule waardes en meting met 0,30g definitief zijn.
Ook is het definitief dat DMR's geen verplichte delay krijgen.
Uit de bewoording is niet helemaal duidelijk of minimum engagement distance ook nog ter discussie staat in combinatie met gewicht (bijv. naar 10 en 20m als ze 0,40g als max aanhouden), of dat ze gewoon de juiste max proberen te vinden voor de huidige afstand van 5 en 15m.

0,40g max of 0,36g max, we gaan het zien. Persoonlijk vind ik dat het best op 0,4 max mag blijven, maar als het in het belang van veiligheid echt gewenst is om 0,36g als max te stellen kan ik me daarin wel vinden.
 
Ik ben wel blij dat er op DMR geen delay meer verplicht is, dit maakt het spelen met een DMR een heel stuk leuker naar mijn mening (2 sec delay vond ik zelf veel te lang). Ik ben erg benieuwd naar het max gewicht BB, ik hoop wel dat 0.4 de max wordt. Afwachten maar
 
0,40g max of 0,36g max, we gaan het zien. Persoonlijk vind ik dat het best op 0,4 max mag blijven, maar als het in het belang van veiligheid echt gewenst is om 0,36g als max te stellen kan ik me daarin wel vinden.

Misschien een maffe vraag; maar wat is de relevantie van gewicht ivm de veiligheid? De mondings energie zou hetzelfde moeten zijn.
Enige verschil is dat de zwaardere BB minder energie verliest over langere afstanden lijkt mij. Maar op langere afstanden kan het niet om veiligheid te doen zijn omdat je de MED al voorbij bent?
Wat mis ik in deze overweging?

Ik ben wel blij dat er op DMR geen delay meer verplicht is, (2 sec delay vond ik zelf veel te lang).

Hangt beetje per veld af ook. Zag tijdje terug bij Balls and Arrows dat zij zich niet aan DMR gingen houden. Boven de 360 fps, 2 sec delay of BAS.
Missch nog voor verandering vatbaar, maar ze leken redelijk ''fact of the matter'' hierin.
 
Misschien een maffe vraag; maar wat is de relevantie van gewicht ivm de veiligheid? De mondings energie zou hetzelfde moeten zijn.
Enige verschil is dat de zwaardere BB minder energie verliest over langere afstanden lijkt mij. Maar op langere afstanden kan het niet om veiligheid te doen zijn omdat je de MED al voorbij bent?
Wat mis ik in deze overweging?



Hangt beetje per veld af ook. Zag tijdje terug bij Balls and Arrows dat zij zich niet aan DMR gingen houden. Boven de 360 fps, 2 sec delay of BAS.
Missch nog voor verandering vatbaar, maar ze leken redelijk ''fact of the matter'' hierin.

Dat blijft dus wel een beetje vervelend, dat het per veld wisselend is. 2 sec delay is naar mijn mening veel te lang en maakt het gebruik van een DMR bijna nutteloos. Ik kan begrijpen dat er een delay op moet zitten, maar ik denk dat een delay van max. 1 sec voldoende is om het spammen te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7
Misschien een maffe vraag; maar wat is de relevantie van gewicht ivm de veiligheid? De mondings energie zou hetzelfde moeten zijn.
Enige verschil is dat de zwaardere BB minder energie verliest over langere afstanden lijkt mij. Maar op langere afstanden kan het niet om veiligheid te doen zijn omdat je de MED al voorbij bent?
Wat mis ik in deze overweging?

Zou moeten en het zijn is echter het verschil, doordat je meer volume hebt dan nodig voor lichtere bbs heb je meer druk achter een zwaardere bb en dus een hogere mondingsenergie bij een zwaarder gewict, waardoor je dus de nieuwe regels hebt die gaan komen in het volgende jaar. Heeft idd weinig te maken met MED nadat we de nieuwe regels hebben geïmplementeerd lijkt me.
 
Yea, ik had voor mezelf al wat dingen uitgesloten zoals bijv Joule creep, want dat pakken ze aan en gaan ze meten
in THEORIE zouden de balletjes dezelfde energie moeten hebben.

Het zou nog kunnen dat als je met .3 meet dat je met .4 merkbaar joule creep hebt maar met .36 veel minder?
Dat zou dan op moeten wegen tegen ''betere handling'' van een .4 in de wind en met begroeiing.

Dus, pijn / veiligheid / mogelijke joule creep --vs-- betere eigenschappen voor sniper munitie.

Ik vraag me oprecht af, of alles niet ontzettend nominaal is. Vandaar dat ik me oprecht afvraag of ik ergens een gigantisch stuk onwetendheid heb.
 
Het voelt voor mij een beetje alsof ze nu gewoon "the easy way out" kiezen. Ze hadden van mij wel wat meer mogen testen op verschillende afstanden, en nee niet met kartonnen bordjes.. -_-

Dan zouden ze wellicht nog tot de conclusie kunnen komen dat BB gewicht minder uit maakt dan ze denken. Maar ja, ik weet er ook niet alles van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ome_Philip
Ik vind het vooral vreemd dat het puur gegaan is over terugkeren naar 0.40 en nu opeens uit het niks na een jaar gedoe bijna ineens over 0.36 gaat? Ik heb net allemaal 0.40 hotshots ingekocht, omdat het daar naartoe zou gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lange-Ed en Ome_Philip
Ik vind het vooral vreemd dat het puur gegaan is over terugkeren naar 0.40 en nu opeens uit het niks na een jaar gedoe bijna ineens over 0.36 gaat? Ik heb net allemaal 0.40 hotshots ingekocht, omdat het daar naartoe zou gaan.
Dit vind ik zelf ook heel apart, afwachten maar wat er besloten gaat worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Ik heb net allemaal 0.40 hotshots ingekocht, omdat het daar naartoe zou gaan.

Precies dit. Replica aangepast en BBs aangepast aan de nieuwe regels zodat ik volgend jaar niet meer hoef te wennen en (dacht ik) niets meer hoef aan te passen maar dan heb je zo de kans dat ik als een gek die 0.40 in december er doorheen moet knallen!

Het voelt voor mij een beetje alsof ze nu gewoon "the easy way out" kiezen. Ze hadden van mij wel wat meer mogen testen op verschillende afstanden, en nee niet met kartonnen bordjes.. -_-

Ook hier ben ik het mee eens. Voor m'n gevoel hebben amper getest en gaat het alleen maar om de jank verhalen van mensen die een keer pijn hebben gehad van een Joulecreep met hele zware BBs. (ik ben het voor de duidelijkheid helemaal eens dat Joulecreep aangepakt moet worden) What's next? Full auto doet ook een keer zeer dus gaan we full auto verbieden? Van rookgranaten moet iemand hoesten dus ook die maar verbieden?

Maar volgens mij word er niet gekeken naar de positieve aspecten voor de spelers die graag sniper spelen. Ik kan eerlijk zeggen dat ik nooit creep en hou me altijd netjes aan de MED. Ik heb hierdoor nog nooit gezeik gehad toen ik iemand raakte. Zelfs toen ik met 0.45 speelde.

Het is een gentlemansgame en er zijn altijd mensen die dit misbruiken, maar deze moet je dan maar gewoon keihard straffen. Als de regel zou zijn advies is 2.3J maar 2.4J is de absolute max en alles daarboven is het gelijk klaar. Joulecreep op het veld is gelijk NABV lidmaatschappij afpakken en op een zwarte lijst dat je ook niet meer kan aanvragen. Kan iedereen mooi zelf beslissen hoe dicht ze op de limiet willen gaan zitten en hoe graag ze hun lidmaatschap voor 5 of 10 fps meer op het spel willen zetten. Beetje het idee van natuurlijke selectie. De eerlijke airsofter doet 2.3/2.35J en de creepers zoeken de limiet en lopen vroeg of laat tegen de lamp.

Sowieso heb ik het gevoel dat de NABV er alleen maar is voor de airsofters die IAPS doen. De eerlijke skirmer ziet wat mij betreft echt moeilijk weinig terug van al die contributie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
Ik dacht ook eerlijk dat ze aan het kijken waren naar .40 gram als max of juist een zwaarder gewicht en niet .40 max of zelfs lichter. Als je zo blijft doorgaan is er praktisch geen enkel voordeel meer aan een sniper, zeker niet als je als DMR geen delay meer hoeft XD.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ome_Philip
Ik dacht ook eerlijk dat ze aan het kijken waren naar .40 gram als max of juist een zwaarder gewicht en niet .40 max of zelfs lichter. Als je zo blijft doorgaan is er praktisch geen enkel voordeel meer aan een sniper, zeker niet als je als DMR geen delay meer hoeft XD.
Dmr had nooit geen delay haha, alleen bij balls&arrows. Als dr n delay op komt kom je juist meer op de sniper 500fps uit. Dat heft t hele dmr gevoel op vind ik..
 
Dmr had nooit geen delay haha, alleen bij balls&arrows. Als dr n delay op komt kom je juist meer op de sniper 500fps uit. Dat heft t hele dmr gevoel op vind ik..

Dat is niet echt waar het heeft best lang 2 sec delay gehad ook op 450 FPS en redelijk wat velden houden die regel ook nog steeds aan daarom doel ik ook op dat er echt nergens meer een delay is op 450 FPS. 500 FPS dmr mogen ze van mij ook gewoon afschaffen maakt het alleen maar onlogischer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ome_Philip
Dat is niet echt waar het heeft best lang 2 sec delay gehad ook op 450 FPS en redelijk wat velden houden die regel ook nog steeds aan daarom doel ik ook op dat er echt nergens meer een delay is op 450 FPS. 500 FPS dmr mogen ze van mij ook gewoon afschaffen maakt het alleen maar onlogischer.
Recentelijk t afgelopen jaar heb ik alleen bij balls & arrows gehoord dat hun de 2sec delay op dmr hanteren. Volgend nabv regelement 2018 hoeft er geen delay op semi only dmr. Vandaar de 450fps tegen de 500fps snipers met 2sec delay. En orga's kunnen altijd eigen regels stellen onder de nabv regels. Dus velden kunnen denk ik gewoon 2sec delay gooien op een dmr replica. Maar achja.. t maakt het er idd niet aantrekkelijker op voor mensen met een dmr/sniper. Kun je net zo goed weer de grens over gaan net zoals voor 2013. Nu moet ik wel zeggen dat er steeds meer snipers opduiken sinds airsoft behoorlijk populair is geworden door een paar grote youtubers. Op steeds meer velden zie je nieuwelingen die meteen gaan spelen met een sniper. Vind ik opzich ook wel jammer. Maarja ieder zijn ding. Dat maakt airsoft zo geweldig. Eigen keuze in speelstijl replica keuze en loadoutkeuze. Al trek je een roze konijnspak aan. Toffe sport blijft het. En aan de regels kunnen we vrij weinig doen...

Vooral zuur voor de mensen die nog .40 bb's hebben liggen. Ik was ook in de verontstelling dat ze van .4 t max gingen maken en van .36 nog niks gehoord tot deze email..
 
Ging me ook over eerder dan het afgelopen jaar, maar goed ik ben het met je eens. Het slaat ook eigenlijk nergens op, het was eerst dat .4 de max zou zijn en iets zwaarder werd overwogen, echter nu is het opeens .40 max maar mogelijk kan het zelfs .36 oftewel lichter worden. Ik vind dat wel een aanzienlijke verandering van wat er eerst is gezegd en vraag me ook af wat de ledenraad hier over heeft kunnen inbrengen en daarbij waarom er niet een onderzoek onder leden is geweest of komt met de vraag wat wij willen. Stel dat .43 en/of .40 genoeg JC verliezen met de nieuwe test op .30, waarom kan de mening niet van de spelers worden gevraagd ipv dat het bij een klein select groepje ligt?
 
Nog ffies en ze gaan ook nog regels instellen welke bb je moet gaan gebruiken bij bepaalde type replica's
BV side arm max 0.25, assault 0.28, dmr 0.30 en sniper 0.36.
Moet niet gekker worden.
Gewoon joule limits gebruiken en niet zeuren of een max gewicht wat je mag gebruiken.
Als het maar bio is en je aan de joule limit voldoet


Mvg Roy
 
Ik begrijp ook nog steeds niet wat het probleem is als je met een .4 of .45 netjes onder de 2.3 joule blijft. Mijn replica schiet met .2 470 fps en met .45 blijft hij ook netjes onder de 2.3 joule. Had me er al een beetje bij neer gelegd dat het .4 ging worden. Krijg al mijn zwaardere bb's niet op dit jaar dus zal ze sowieso al in belgie op moeten maken oid. Maar het is echt onzin dat ze nu ineens nog lichtere bb's willen hanteren.

Als de creep al is aangepakt en je netjes onder de limieten blijft is er toch niets aan de hand? Laat snipers desnoods fpsen met .4 Weet je zeker dat er niet gecreept kan worden en kan iedereen toch zn fijne gewende gewicht spelen.

Laat de spelers kiezen ipv mensen die blijkbaar niet tot amper skirmen.