Mogelijke komende wijziging door de NABV.

Ja, ik snap wat je bedoelt.
Maar dan heb je nog steeds kans op evt. creep met snipers, als je die meet met 0.30?

Kun je dan niet beter met zowel 0.30 voor AEG's en, mocht 0.40 de max worden, snipers met 0.40 meten?

Dat zou dan in mijn ogen, om de veiligheid te waarborgen, veiliger zijn.

Snipers met .4 meten is op zich al een goed idee. En ja dan kunnen ze nog steeds een zwaardere BB pakken, dat is een vorm van fraude die je toch niet kan uitsluiten (helaas).
We hebben het altijd over een gentlemens sport, echter hoe gentlemen ben je als je bewust de boel flest?

zou mij niks verbazen als die regel er niet komt. Dit is namelijk heel erg fraude gevoelig. Als sommige nu al moeilijk doen over een max 0.40 regel dan is de kans erg groot dat bij testen met eigen bb dat ze verkeerde gewicht opgeven. Tenslotte dan kunnen ze ook harder schieten met zwaardere bb.

al weet ik niet hoe ze de max 0.40 willen handhaven. dit omdat je .45/.48/.50/of welk gewicht dan ook zwaarder dan .40 gewoon in een verpakking van max .40 kunt doen en dan is er een weegschaal benodigd om dit te controleren. Ik zie de marshal al lopen met een joule meter EN weegschaal voor hele kleine gewichten.

Of ze gaan orga's gewoon opleggen dat ze snipers/DMR's met .4 laten testen zoals ze nu doen met .2. Dat zie ik eigenlijk wel gebeuren.
De AEG worden getest met .3
DMR/Sniper met .4

En dan kan je infield gewoon een test doen op Joules voor DMR/Sniper en schiet je dan andere waardes heb je iets uit te leggen aan de desbetreffende marshall.
 
Inderdaad is de beste manier om te testen nog altijd in game testen.

Mijn ideale set up zou zijn dat de hele fps test aan het begin van de dag afgeschaft wordt, want zoals iedereen ongeveer wel beseft is die test fraudegevoelig, en dat er 1 marshall rondloopt die random, verspreid over de hele dag, mensen fps-test in het veld. Ik denk dat het idee dat je de hele dag getest kan worden meer tegen fraude doet dan een testje aan het begin van de dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Ik snap wat je bedoelt @Oddball, maar persoonlijk zou ik liever de FPS meting aan het begin van de dag willen houden, maar dan wel in combinatie met meer metingen tijdens de skirm.

Puur om te voorkomen dat mensen juist erop gaan gokken dat ze begin van de dag ermee "wegkomen".
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Inderdaad is de beste manier om te testen nog altijd in game testen.

Mijn ideale set up zou zijn dat de hele fps test aan het begin van de dag afgeschaft wordt, want zoals iedereen ongeveer wel beseft is die test fraudegevoelig, en dat er 1 marshall rondloopt die random, verspreid over de hele dag, mensen fps-test in het veld. Ik denk dat het idee dat je de hele dag getest kan worden meer tegen fraude doet dan een testje aan het begin van de dag.

Begin met Joule test aan het begin van de dag. Noteer die (desnoods op bandje met stift (die bij festivals ook hebt) en check gewoon in game en dan zal je best iets afwijkende waardes hebben maar geen mega verschillen. Heb je die wel heb je gewoon iets uit te leggen, en niet aan de marshall, maar wel aan de NABV.

Dus orga geeft je naam en nummer door aan de NABV en tot dat je het hebt kunnen opklaren ben je gewoon nergens speelgerechtigd, doe je dit wel, is het simpel is het einde van je lidmaatschap.
Dan mag je fijn weer in België gaan spelen en je replica's daar ook opslaan. Immers laat de NABV je naam en adres maar doorgeven aan de Justis dat je gunning is ingetrokken en dat je geen replica's in huis mag hebben.

En voor we beginnen dit is buiten proportioneel, nee het is juist andersom. Het feit dat je je niet aan de regels houdt is NOT DONE.
Als jij zodra je rijbewijs is ingetrokken wordt gepakt heb je ook een probleem aangezien je dan een misdrijf pleegt.
 
Even ter duidelijkheid waarom ik zei dat ik het rondom veiligheid een beetje opgeblazen vond, een bril met een EN 166 B of zelfs EN 166 A keur merk kan meer hebben dan waar wij ook maar ooit mee zullen schieten.
B kan 6,2 Joule aan en A 15,5 Joule. EN 166 F daar in tegen kan maar 0.87 Joule hebben!!
Het is aan de NABV om mensen dan goed in te lichten en aan jezelf om bescherming te kopen met de juiste rating.
Als iemand jou brilletje met EN 166 F per ongeluk, omdat je net voorlangs loopt, aan flarden schiet met (om even extreem te zijn) 3 Joule en .45g bbs, ligt het dan aan dat hij met 3J en .45 schiet of dat je met een bril rond banjert met een onvoldoende rating. Ja maar er staat EN 166 op.
Als hetzelfde senario was gebeurd met 1,5 Joule en .30 had het brilletje ook aan gort gelegen. Dus puur qua safety wat is dan een betere oplossing meten op joules en all bbs boven .4g in de ban gooien zodat mensen minder kunnen joule creepen en soms onwetend vals spelen of betere safty voorlichting.

Ben het overigens gewoon eens met en voorstander van het meten op Joules om het eerlijk te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Robin2k7 en Wijnand
En toch bijzonder dat de NABV dan EN166F vrij stelt als goed gekeurde brillen. Ik was zelf aan het kijken naar een bril met RX inserts want als bril drager is dat gewoon fijner, zelf uitgekomen bij bolle die aangeeft dat het een EN166F heeft maar ook een STANAG 2920 V50 van 180-190 m/s afhankelijk van de lens. Moeilijk om zo een keuze te maken en de vraag of ik dan toch maar voor een M frame moet gaan met Rx inserts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Even ter duidelijkheid waarom ik zei dat ik het rondom veiligheid een beetje opgeblazen vond, een bril met een EN 166 B of zelfs EN 166 A keur merk kan meer hebben dan waar wij ook maar ooit mee zullen schieten.
B kan 6,2 Joule aan en A 15,5 Joule. EN 166 F daar in tegen kan maar 0.87 Joule hebben!!
Het is aan de NABV om mensen dan goed in te lichten en aan jezelf om bescherming te kopen met de juiste rating.
Als iemand jou brilletje met EN 166 F per ongeluk, omdat je net voorlangs loopt, aan flarden schiet met (om even extreem te zijn) 3 Joule en .45g bbs, ligt het dan aan dat hij met 3J en .45 schiet of dat je met een bril rond banjert met een onvoldoende rating. Ja maar er staat EN 166 op.
Als hetzelfde senario was gebeurd met 1,5 Joule en .30 had het brilletje ook aan gort gelegen. Dus puur qua safety wat is dan een betere oplossing meten op joules en all bbs boven .4g in de ban gooien zodat mensen minder kunnen joule creepen en soms onwetend vals spelen of betere safty voorlichting.

Ben het overigens gewoon eens met en voorstander van het meten op Joules om het eerlijk te houden.

De lijstjes had ik al bijdehand. Ben gewend aan het dragen van veiligheidsbrillen vanwege werkzaamheden. Zal ik zo hier onder ff plaatsen.
Echter moeten we nu gaan investeren in meer bescherming of moeten we gewoon zorgen dat de impactsnelheid niet verder omhoog gaat? Immers we hebben met meer te maken dan met alleen de ogen :).
Als we het toestaan omdat het door technische ontwikkelingen steeds meer instaat zijn zwaardere BB's weg te slingeren komen we op een punt dat we straks ook door kleding en huid gaan schieten. Moeten we dan maar ons daar ook gaan beschermen?

Gewoon een max Joules instellen en klaar. Kom je daar overheen hoor je niet thuis op een airsoftveld dan ga je maar lekker real steel schieten op een schietvereniging.
SAFETY FIRST niet alleen qua ogen maar in zijn geheel.

Dus qua testen zou ik zeggen Sniper/DMR gewoon testen met .4, AEG met .3 en dan dit noteren op een bandje. Weet dat dit gebeurde op Ulicoten. Daar zette men de FPS gewoon op je bandje. Zo ding dat je ook kreeg bij festivals. Dan vervang je nu de FPS naar Joules.
Bij een ingame check mag je niet meer afwijken dan afwijking X (door eigen betere BB) doe je dat wel heb je iets uit te leggen. Doormiddel van laten wegen van je BB.

Hier het lijstje omtrent de EN166 en afwijkende coderingen.

Markeringen van lens
S Versterkte duurzaamheid, biedt weerstand tegen een balletje van 22 mm en 43 gram dat valt van een hoogte van 1,30 meter
F Zwakke impact, biedt weerstand tegen een balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 45 m/s
B Middelmatige impact, biedt weerstand tegen balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 120 m/s
A Grote impact, biedt weerstand tegen een balletje van 6 mm en 0,86 gram dat inslaat aan 190 m/s
T Bescherming tegen impact bij extreme temperaturen



Daarbij zal er ook er ook rekening gehouden zijn dat men vroeger met een veel lagere Joule waardes werd geschoten door een lager gewicht BB dus de impact energie lag een stuk lager. Zeker na een bepaalde vlucht. Nu door het gebruik van de zwaardere BB is die een stuk hoger.
Dingen die we natuurlijk niet moeten vergeten.

En bedenk daarbij dat als je niet naar een winkel gaat maar puur naar een internetshop dat men zelfs de letters van EN166 niet vermeld.
Daar ligt wel winst ben ik met je eens @Ties. Zowel vanuit de webshops als vanuit de NABV. Bijna alle NL shops zie ik zelfs de CE EN166 niet staan bij de toch bekendere brillen als Swiss Eys en Bollé en andere merken. Dat vind ik uberhaupt al merkwaardig.
 
Laatst bewerkt:
Dat het er niet bij staat kan ook komen omdat je in China brillen kan kopen. Die door menig mens niet van de echte te onderscheiden zijn.

Die lensen heb ik trouwens met 12 joule beschoten en gingen niet stuk. Niet op de rand en niet met meerdere treffers op 1 plek. Maar hebben geen keur gehad. En de kwaliteits controle laat te wensen over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wijnand
Dat het er niet bij staat kan ook komen omdat je in China brillen kan kopen. Die door menig mens niet van de echte te onderscheiden zijn.

Die lensen heb ik trouwens met 12 joule beschoten en gingen niet stuk. Niet op de rand en niet met meerdere treffers op 1 plek. Maar hebben geen keur gehad. En de kwaliteits controle laat te wensen over.

Dat snap ik maar heb het hier over de wel bekende airsoftwinkels (com-bat, dutchstockhouse,Tacticalairsoftshop (TAG), Tacticalloadout, QTAC), dit zijn winkels met zowel een fysieke als webshop en vermelden geen van alle of de brillen die ze verkopen aan de eisen voldoen. Lijkt me toch het minst mogelijke om dit te vermelden op je site?

Mijn brillen voldoen ook aan de meest strenge eisen :). Ik ben veilig op mijn oogjes. Heb er maar 2 en daar moet ik nog een half leven mee doen (ja verwacht op de helft te zitten :p).
En ja ik ben ook blij dat ik 2 goede airsoftbrillen heb, ik ben ook al menig keer op mijn bril geraakt, zelfs close range (minder dan 2 meter) met een sniper.
Dus ja ik weet hoe belangrijk oogbescherming is. Echter ben ik niet blind dat het gewoon ook fout kan gaan, door beginnersfouten, spelersfouten of door de voorschrijdende technieken.
Zolang er techies (niet negatief bedoeld) zijn die de randjes van wat mogelijk is opzoeken dienen we gewoon duidelijke en heldere regels te hebben.

En ja daar zullen sommige onder lijden/leiden, echter dient te veiligheid van alles en iedereen ten alle tijde voorrang te hebben op vooruitgang.

Safety First, then progress
 
een bb limiet qua gewicht kan je niet volledig waarmaken
een zware bb is niet per direct een boosdoener alleen je kan hem misbruiken

ik zelf zie de snipers het liefst een meting hebben met een .45
zit je dan op 2.2XJoule top
zit je met dit gewicht boven de 2.32Joule(2.3Xj is wat mij betreft nog geen ramp maar vanaf 2.4X hmmm)
tsja dan is dat niet zo top

aan de andere kant elke replica is hoe je het went of keert joule stunt werk tot op zekere hoogte er zijn heel veel factoren in elk geval laten we kijken wat het word
 
Goede dag ik heb zelf en nieuwe sniper en ben hem nu aan het upgrade dus ik ben nu info aan het lezen hij jc nu zeker nog niet want hij haalt met moeite 75 meter en overhop ik vind het goed dat er duidelijke regels komen maar ik zie nergens 2.3 j .30g bb moet zijn of ik lees er overheen kan ook hoor (ben dislecties)maar wat ik lees is dat ze gaan meter met .30g maar ik ziet niet welke gram bb bij de max joule is wat ik gelezen heb en gezien op YouTube is het beste te meten is met .30 dus ik ben in de war met dit dan in de nieuws brief staat het ook niet volgens mij

Alvast bedankt
 
@locodutch

De Joulelimiet gaat inhouden dat je sniper straks met de bb waarmee je speelt niet harder als 2.3J mag schieten.

Hoogste bb-gewicht dat je mag gebruiken om mee te spelen is 0.4

Alleen de Joule-test (nu nog fps-test) zal straks worden gedaan met 0.3 bb's
 
@locodutch

De Joulelimiet gaat inhouden dat je sniper straks met de bb waarmee je speelt niet harder als 2.3J mag schieten.

Hoogste bb-gewicht dat je mag gebruiken om mee te spelen is 0.4

Alleen de Joule-test (nu nog fps-test) zal straks worden gedaan met 0.3 bb's
Oké thanks dus dat betekent .4 g mag max 2.3j mag hebben.
Thanks voor je snelle antwoord dat is meer duidelijk
 
Oké thanks dus dat betekent .4 g mag max 2.3j mag hebben.
Thanks voor je snelle antwoord dat is meer duidelijk

Álle gewichten mogen max 2.3j. Dat komt uit op verschillende snelheden voor verschillende gewichten. Een zwaardere bb komt immers harder aan bij dezelfde snelheid.
 
@locodutch als je kijkt bij wild mountain hebben ze daar een mooie tabel die per gewicht aangeeft wat je fps mag zijn

dat kan je gebruiken als richtlijn voor de bb die je schiet qua max joule op dat moment
 
Tja, en dan is je replica perfect afgesteld, kom je bij ghosttown, hebben ze daar weer een extra regel dat hpa max 330 mag hebben ipv 360. Ook voor hpa tapped pistols.
Ik kon toevallig van iemand een andere recoil spring lenen, anders moest ik de druk zo laag zetten dat de gun niet goed cyclede
 
Tja, en dan is je replica perfect afgesteld, kom je bij ghosttown, hebben ze daar weer een extra regel dat hpa max 330 mag hebben ipv 360. Ook voor hpa tapped pistols.
Ik kon toevallig van iemand een andere recoil spring lenen, anders moest ik de druk zo laag zetten dat de gun niet goed cyclede

Dit nog nooit gehoord, maar ze staan wel in hun goedrecht. geld dit alleen voor HPA of ook voor AEG?
 
Nee alleen hpa.
Heeft op hun facebook gestaan maar heb tijd geleden facebook verwijderd dus kan geen link produceren.

Het is daar wel iig als wilbert (die werkt daar) meespeelt en die raak je een keer op een gevoelige plek dan moet iedereen gelijk door de chrono. Nu al 2 keer meegemaakt
 
Dit nog nooit gehoord, maar ze staan wel in hun goedrecht. geld dit alleen voor HPA of ook voor AEG?

Maarja, het is normaal dat ze gewoon de regels volgen van nabv toch?
Straks bepalen sommige sites dat ze met 0,3 chronoen andere weer dat ze met 0,5 chronoen.
En weer een andere een lagere fps met bepaalde platformen. Ene met hop up open en andere met ingestelde hopup.
Ik speel alleen binnen dus voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit maar kan me voorstellen dat je door al deze nieuwe regels zo 10 meter range verliest omdat je je replica nu op 320 moet afstellen ipv 350 om overal te kunnen spelen