Portofoons..

diedster69

Active Member
3 jun 2018
34
37
Trophies
6
Hallo allemaal,

Kort en krachtig: Welke portofoon gaat mij het minste gezeik opleveren?
Ik wil er asap een gaan aanschaffen, liefst 2e hands.

Ik heb het een en ander gelezen, maar uit ervaring met mijn werk weet ik dat er nog wel eens het een en ander veranderd..
 
Tja, ben zelf een groot fan van de Midland g7. Simpel te gebruiken en geen gelazer met programmeren. Alle belangrijke kanalen zitten erop en niet echt duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: diedster69
Ik heb zelf sinds kort een boafeng UV5R via Aliexpress. Voor 30 euro heb je goed oortje erbij en gaan
 
Wat versta je onder gezeik? Qua gebruiksgemak vind ik Midland absoluut het beste. Heb ook nog een Baofeng UV82, maar daar moet je van alles mee doen om 'm in te stellen. Dat noem ik op zich wel gezeik :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: diedster69
Hallo allemaal,

Kort en krachtig: Welke portofoon gaat mij het minste gezeik opleveren?
Ik wil er asap een gaan aanschaffen, liefst 2e hands.

Ik heb het een en ander gelezen, maar uit ervaring met mijn werk weet ik dat er nog wel eens het een en ander veranderd..

als je 2e hands aan gaat schaffen zou ik zeggen baofeng. deze zijn door de vorige gebruiker al op de PMR kanalen gezet

Tja, ben zelf een groot fan van de Midland g7. Simpel te gebruiken en geen gelazer met programmeren. Alle belangrijke kanalen zitten erop en niet echt duur.
het gelazer valt er mee. aantal ACN forum leden waaronder ikzelf kunnen programmeren en willen anderen wel helpen. Maar zelf ook zo gedaan. Met chirp en goede kabel is het KiKaDeWaDo (Kind Kan De Was Doen).
Nadeel van de topcom en midland vind ik dat beperkt zijn mbt kanalen. Een baofeng kun je op 16 pmr kanalen instellen. En leuk extratje is de FM radio. topcom en midland hebben ook eerder ruis op de lijn en minder bereik dan baofeng(op Low zodat hij niet te veel zendvermogen heeft).

Wat versta je onder gezeik? Qua gebruiksgemak vind ik Midland absoluut het beste. Heb ook nog een Baofeng UV82, maar daar moet je van alles mee doen om 'm in te stellen. Dat noem ik op zich wel gezeik :p.
zie mijn bericht hierboven. valt allemaal wel mee. Evt iemand vragen om hulp.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Boafeng is niet toegestaan op de PMR kanalen (verwisselbare antenne / te hoog zendvermogen)
 
zie mijn bericht hierboven. valt allemaal wel mee. Evt iemand vragen om hulp.
I know, heb er zelf ook wel 1, geprogrammeerd en wel. Was in reactie op topicstarter, aangezien dat het enige is wat ik als “gezeik” zou kunnen interpreteren :)

Helaas is op low power een Baofeng nog steeds sterker dan de toegestane 500mw. Naast alle andere zaken die hem al “illegaal” maken. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat de overheid dit soort dingen "regelt". Begrijp best dat je bepaalde bandbreedtes wilt reguleren (politie en hulpdiensten, luchthavens etc.) maar voor de rest slaat het mijns inziens nergens op. Maar dat is slechts mijn €0.02
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat de overheid dit soort dingen "regelt". Begrijp best dat je bepaalde bandbreedtes wilt reguleren (politie en hulpdiensten, luchthavens etc.) maar voor de rest slaat het mijns inziens nergens op. Maar dat is slechts mijn €0.02

Heeft er mee te maken dat frequenties gewoon voor verschillende zaken gemaakt zijn en gebruikt worden. Bijvoorbeeld TV, Internet, 3G, WIFI, Radio, Vliegtuig communicatie. En dus niet alleen voor communicatie maar voor alle draadloze data verzending. Zij hebben allemaal vaste frequenties waarmee hun zenden en wat de ontvanger op kan pakken. Wanneer je dan dus als airsofter of whatever lekker vrij gaat zenden over random frequenties is de kans groot dat je storingen maakt op de apparaten die de frequentie gebruiken met alle gevolgen van dien.
 
  • Leuk
Waarderingen: diedster69
Ik werk vaak met draadloze microfoons en deze gebruikten tot voor kort een frequentiegebied wat inmiddels voor 4G gebruikt word. Dikke drama, want een hele hoop bedrijven (festival bouwers, theaters, poppodia en zo nog even door) moesten over op nieuwe spullen, wat nogal wat kost.. Vandaar de vragerij.
Bedankt voor de informatie mensen! Nog een vraagje en dan mag hij van mij op slot, want ik heb mijn antwoord ;-)

Hoe zit het met zo'n "rugzak radio"? Lijkt me ook wel lache om met zo'n ding over het veld te rennen. (voor zover dat nog kan XD)