Beretta M1934 by Western Arms

Oddball

Well-Known Member
27 jun 2014
1.057
871
Trophies
16
Het is veels te lang geleden dat hier een review geplaatst is. Om dit gedeelte van het forum weer wat nieuw leven in te blazen doet het mij een genoegen hier een review te schrijven van een pistool dat je zelden tegen zult komen in Nederland, namelijk:

De Beretta M1934 geproduceerd door Western Arms (Hierna WA)

x7HmNDz.jpg


Het pistool heb ik aangeschaft bij de eigen winkel van Western Arms in Shibuya, Tokyo tijdens mijn vakantie aldaar. De prijs was 25000 yen + japanse btw (8 of 10% meen ik).

UNBOXING

Laten we beginnen bij de doos.
Standaard bruine doos met het Western Arms logo erop en wat teksten in het Japans. Waarschijnlijk wat waarschuwingen e.d.
Aan een zijkant vinden we een sticker met een beschrijving van de inhoud en een klein plaatje van het pistool en een ASGK sticker.

pyE1Gf2.jpg

W9YW6sv.jpg


Als we de doos openen zien we:
Een mapje met wat papierwerk
Een klein zakje bb's
Het pistool in een plastic zak voorzien van een barrel plug en een waarschuwingslabel aan de trekkerbeugel liggend in een stevige piepschuim vorm.

cL8Mh2J.jpg


De inhoud van het mapje papierwerk is vrij standaard; formuliertje, waarschuwingen, doelwit en een duidelijke handleiding. Alles is in het Japans en ook in Japanse stijl gemaakt.

wTUx9iY.jpg
 
Laatst bewerkt:
HET PISTOOL ZELF

Op naar het pistool zelf. Gezien dit artikel al begon met een foto van het pistool ga ik deze niet herhalen en duik ik meteen op de basisgegevens en details.
Als we het pistool vastpakken vallen 2 dingen meteen op:
A. Het is klein, de lengte bedraag ongeveer 15 cm en de hoogte (incl magazijn) is 12 cm
B. Ondanks het kleine formaat voelt het toch behoorlijks zwaar aan. Het gewicht is 590 gram met magazijn en 470 gram zonder magazijn. Het magazijntje weegt dus 120 gram.

2GIWe3b.jpg


Nu we dit gehad hebben is het een mooi moment om te vertellen dat dit pistool (en alle andere WA modellen) conform de Japanse wetgeving gemaakt is van kunststof. Dit kunststof wordt gemixed met metaalpoeder om het te verzwaren.

De details op dit pistool zijn uitstekend en alle markings zijn correct en mooi aangebracht.
We beginnen bij de slede

uvJ04XM.jpg


Hier lezen we dat het gaat om een M1934 met productiejaar 1936 met daarnaast in romeinse cijfers "XV" oftewel 15. Dit verwijst naar het fascistische jaargetal wiens kalender in die jaren in Italië ook gebruikt werd.
Tevens het kaliber 9mm kort (ook wel bekend als .380 acp)
Tevens is dit een mooi moment om te vertellen dat de weathering op dit pistool door WA zelf gedaan wordt en dus zo hoort.

c3k0QoU.jpg


Op de andere kant van de slede vinden we het serienummer. Het nummer op de slede is indentiek aan die op het frame. Helaas heeft niet elke WA M1934 een uniek serienummer. Ik ga er echter van uit dat, gezien WA vooral populair is onder verzamelaars, dit gedaan is om het nummer historisch correct te houden.
Hier vinden we ook het enige teken wat laat zien dat het hier om een airsoft model gaat en wat helaas wat WA verplicht op al haar modellen moet zetten, het asgk logo.

Dan gaan we nu naar het frame

tJW1MAB.jpg


De safety van dit pistool dient tevens als vangpal voor de slede maar niet op de manier zoals dit voor de meeste pistolen werkt, maar daarover dadelijk meer. Het is een simpel systeem met simpele maar mooie markeringen. S voor safe F voor Fire waarbij bij deze laatse een diepe rode punt is aangebracht om dit te verduidelijken.


Ik vertelde al dat het hier om een M1934 gaat uit het jaar 1936 en dat het ook gaat om een pistool voor de fascisten. Nu gebruikte een aantal diensten destijds het M1934 pistool als dienstwapen. Een mooie kleine markering achterop de slede laat zien dat het hier gaat om de "Regio Esercito" oftewel het normale leger.

2CYOXFn.jpg


Op de (verzwaarde) grips vinden we het klassieke Beretta logo. Teven zijn op deze foto te zien de ring voor een lanyard en de magazinecatch.

dhpEYuo.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Peter, Jan en Sander
DE TECHNISCHE KANT

Het pistool is een single action, door de terugslag operend, semi-automatisch pistool. Dit geldt voor zowel het echte model als het airsoft model. Er is echter één ding waar de werking van de airsoftversie verschilt van het echte pistool en dat is de slidecatch.
Bij het airsoft pistool zagen we al is er 1 slidecatch, bij de echte zijn er echter 2. Bij het echte pistool dient het blok in het magazijn waarop men de patronen legt als vangpal, meer als een indicator dat men geen patronen meer heeft is het echter niet gezien bij verwijdering van het magazijn de slede weer naar voren schiet. Dit systeem is echter, gezien alle andere techniek die in het magazijn moet, niet na te maken in de airsoftuitvoering. Jammer maar niet storend.

MhHHI2E.jpg


De slidecatch die hier voorzien is wordt dan ook enkel gebruikt als safety en tijden de demontage van het pistool.

Een mooi moment om daar eens naar te gaan kijken.

De demontage gaat als volgt en is gelijk aan het echte model.
- zet het pistool op safe
- verwijder het magazijn
- doe de slede naar achteren waarbij deze gevangen wordt door de safety
- druk de loop bij het uiteinde naar voren en naar beneden waardoor de kamer omhoog komt
- verwijder de loop door de bovenkant van de slede
- hou de slede vast en laat de safety zakken waardoor de slede van het frame af kan glijden
- nu kan men ook de recoilspring, springguide en safety verwijderen.

4J0fu5R.jpg

hpQgrxb.jpg

HsSEiqb.jpg


De outer barrel is van metaal en de innerbarrel is een 6.03 kwaliteitsbarrel
De hop up is, zoals gebruikelijk bij WA een vaste hop, toch functioneerd deze na inschieten uitstekend.

qVoSzOs.jpg


Als we echter van voren kijken zien we dat de innerbarrel schuin naar boven loopt.

CvYr9al.jpg


Een blik in de handleiding laat zien dat dit gelukkig zo hoort. Mijn gedachte is dat met een soort lrb effect heeft proberen in te bouwen.

ACZjYlp.jpg


SHOOTING

Nu een klein stukje over het schieten met dit model. Het magazijn is klein en smal en heeft dus eigenlijk qua bb's, 20 stuks, een groter capaciteit als het heeft aan gas. Ik schat dat men gemiddeld zo tussen de 12 a 15 volledige schoten kan doen. Oh en men schiet dit model met 144a gas en niet met green gas, wellicht een zwakke green bij kouder weer. Het is maar een kleine, lichte slede die, hoe je het ook bekijkt, van kunstof is en dus niet al te sterk.
Nu hoor ik jullie denken: "maar TM is ook japans en kunststof en toch kunnen die makkelijk greengas aan?" Ja dat klopt. Maar TM werkt met een ander systeem als WA. WA gebruikt haar eigen MAGNA systeem wat voor een grotere kick zorgt dan TM (Hier zal ik bij een toekomstige WA 1911 review dieper op ingaan).

Dit Magna systeem zorgt er wel voor dat ondanks het zwakke gast het pistooltje fel reageert en gecombineerd met de goede hopup nog best degelijke prestaties neerzet.

De trekkeractie is, zoals ik dat van WA gewend ben geraakt domweg goddelijk soepel te noemen (geldt eigenlijk voor alle bewegende delen).

Ikzelf ben niet in staat een fatsoenlijke video te maken maar ik vondt onderstaand filmpje een leuke weergave


CONCLUSIE

De WA M1934 is een fantastisch mooi pistooltje wat zeer goed en realistisch in elkaar steekt. Op het moment dat je het vastpakt krijg je toch een klein wow gevoel wat versterkt wordt op het moment dat je het gaat bedienen.
Op de vraag of het een skirmbaar pistool is zeg ik zowel ja als nee, qua prestaties is het voor cqb goed genoeg, buiten bij lange na niet. De vraag is echter of je dit wel moet willen? Het is tenslotte gemaakt als verzamelobject en tenzij je in Japan woont zijn reserveonderdelen niet te krijgen.
Rijst de vraag of het ding zijn geld waard is? Ook hier hangt het er weer van af waarom je het dingetje wilt. Voor een skirmer zeg ik resoluut nee, we hebben het toch over een pistool van rond de 250 euro en voor dat geld zijn veel skirmbarere alternatieven te krijgen. Ben je echter een verzamelaar dan zou ik dit bijna een must-have willen noemen. De kwaliteit is enorm en het voldoet aan alles wat een verzamelaarshart sneller doet kloppen. Combineer dit met de ongelooflijk soepele werking en je wordt er simpelweg gelukkig van.
 
Laatst bewerkt:
Leuke review over een redelijk onbekend object
Beetje duur voor wat het is volgens mij maar ik ben dan ook onbekend in dat tijdperk.
 
Hele mooie review. En wederom bedankt voor de content.
 
Wauw! Hele toffe review van een onbekende replica. Gaaf Oddball! Thanks ^_^

En leuk idee dit weer leven in te blazen ja.
 
Mooie review Jan! Altijd al benieuwd geweest naar vol plastic replica's. Nu toch een goeie close-up gehad. 2 duimpies :)
 
Goede review man. Het enige wat ik me afvraag is hoe je uit Japan (of enig ander land) een replica zomaar meeneemt. Ik kan me niet echt voorstellen dat je dat zomaar in een vliegtuig mee kan nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Oddball
Sadiek is correct.
Heb het vanuit Japan naar mezelf verstuurd. Ging nog niet zonder problemen toen mn paket terug naar afzender werd gestuurd (hotel aldaar) terwijl ik terug in Nederland was.
Ik kan je zeggen dat bellen met de Japanse post (zonder japans te kennen) een uitdaging is :p
Wel weer van geleerd, dus ik weet wat ik de volgende keer moet doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek
Sadiek is correct.
Heb het vanuit Japan naar mezelf verstuurd. Ging nog niet zonder problemen toen mn paket terug naar afzender werd gestuurd (hotel aldaar) terwijl ik terug in Nederland was.
Ik kan je zeggen dat bellen met de Japanse post (zonder japans te kennen) een uitdaging is :p
Wel weer van geleerd, dus ik weet wat ik de volgende keer moet doen

En wat heb je dan geleerd? Voor het geval ik een dergelijke actie wil uitvoeren.
 
Nou de reden waarom het terug afzender ging was dat men bang was dat er nog gas in de magazijnen zat (had ik verwijderd en op het postkantoor gemeld), dat het airsoft was maakte niks uit voor de japanners.

Dus de volgende keer doe ik iets van het volgende:
- ik verwijder de magazijnen voordat ik ze opstuur en neem die in mn persoonlijke bagage mee.
- ik maak van te voren een duidelijke tekening waardoor ik te kennen geef dat het gas verwijderd is en plak die op de buitenkant van de doos
- plan ik veel te kopen dan neem ik een lege wapenkoffer mee naar Japan en check die als extra bagage in. Kost 200 euro (klm retour), maar dan bespaar ik me 14000 yen verzendkosten en profiteer ik voor de replica's ook van de 434 euro belastingvrijstelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf en Mika