Radio kanalen ????

Elias

Member
9 jun 2016
11
3
Trophies
2
Goedemiddag,

Ik heb sinds 2 dagen een Baofeng aangeschaft voor airsoft. Nou heb ik eindelijk de PMR kanalen er op gekregen maar er bestaat toch ook zo iets als sub channels? Zo ja hoe krijg ik deze erin geprogrammeerd en wat zijn deze frequenties?

Ik hoop dat er iemand is die hier verstand van heeft.

Gr
 
sub kanalen (Ctcss /DCS) worden niet gebruikt met airsoft volgens mij :)
 
Ik speelde heel vaak bij balls and arrows en daar gaven ze altijd aan dat je bijv: kanaal 1,2,3 en alle bijbehorende sub kanalen mocht gebruiken. @Crumble
 
In ons team gebruiken we meestal wel DCS subtonen, om de brei van onduidelijke comms een beetje te onderdrukken. Maar nadeel hiervan is dat iedereen op het hoofdkanaal je ook nog kan horen, maar niks terug kunnen zenden.

Welke Baofeng radio heb je?
 
In ons team gebruiken we meestal wel DCS subtonen, om de brei van onduidelijke comms een beetje te onderdrukken. Maar nadeel hiervan is dat iedereen op het hoofdkanaal je ook nog kan horen, maar niks terug kunnen zenden.

Welke Baofeng radio heb je?
Dit dus, meer dat er vanuit orga's en spelsituaties geen sub kanalen worden aangegeven. Meestal is er 1 vast calamiteiten kanaal, 1 ehbo kanaal en worden de overige 6 kanalen verdeeld over de 2 teams. Wat men onderling met de subkanalen doet is aan hen, maar hier zijn geen voorschriften voor wat ik weet. Ik kan ook nergens de instellingen of frequenties hiervoor vinden.
 
Voor CTCSS subtonen dien je voor beide zenden en ontvangen de CTCSS functie in te schakelen. Voor DCS geldt hetzelfde.

Het volgende overzicht is dan handig: https://i.imgur.com/sDU7BD8.jpg - voor DCS zwerft er ook nog wel een overzicht rond.

De cijfers corresponderen met wat je op standaard porto's ziet, zoals Midland en Topcoms enzo. Kanaal 2 met subtoon 12 CTCSS stel je de 100 Hz toon in.

Hier nog wat hulp: https://w7apk.com/baofeng

Verder is alles wat ik weet rechtstreeks afkomstig van YouTube en Google. Ben geen expert, vandaar de gebrekkige uitleg :D.