Norwegian Project - LOADOUT N-Kamo (REVISED - M/02 Gore-Tex Feltjakke) Versie Dec.2017.

husky

Well-Known Member
Trophies
8
Norwegian Project - Forsvaret - N-Kamo combat gear

Noorse N-Kamo impression loadout
Dit artikel gaat over het opbouwen van mijn ‘impression loadout’ naar voorbeeld van de Noorse defensie.
Dat is best een lange zoektocht geworden, het is niet makkelijk om items te kopen, maar met veel geduld is het toch gelukt. Alles is nieuw geleverd vanuit de diverse suppliers zodat ik nu beschik over een serie base-, mid- en outer-layers, alles in N-Kamo, en twee originele NFM BEAR-II “stridsvest”, (een in Coyote-Brown, de andere in N-Kamo).
Om een en ander in een kader te kunnen plaatsen, geef ik ook wat achtergrond informatie en foto’s over de “Forsvarets Hæren”, dat is de Noorse landmacht. De reden voor mijn keuze en omschakeling eind 2016: het N-Kamo pattern is qua heldere kleuren nogal bijzonder, ik ken het landschap en weet wat over de rol van de Noorse defensie binnen NATO. En ze gebruiken HK’s.

N-Kamo gear basis overview.jpg

Details: een deel van de impression loadout

Binnen de Noorse defensie bestaat het N-Kamo pattern sinds het M/75 uniform, maar dat heeft een upgrade qua kleuren naar het huidige M/98 camo design gekregen. Daarbij is de basiskleur gewijzigd van donkerbruin naar een khaki lichtbruin, met daarnaast het heldere lichtgroen en middelgroen. Dit huidige N-Kamo pattern wordt ook wel 'Norwegian Forest' genoemd, op de foto's is te zien dat het inderdaad past bij de kleuren van hun Scandinavische vegetatie.
Vanwege de NATO-ISAF bijdrage in Afghanistan is er als M/03 een Noorse desert variant (ørkenkamo) ontwikkeld, de kleuren zijn ongeveer gelijk aan het US 3-color desert.
Het uniform heeft oorspronkelijk een poly-cotton stofvorm, maar is met model M/04 gewijzigd naar een ripstop versie, en deze wordt als combat gear gedragen. De eerdere versie zonder ripstop wordt nu nog wel binnen de garrison als werktenue gebruikt.

Forsvaret Finnmark Oct.2016.jpg
Forsvaret Finnmark Oct. 2016. Details: N-Kamo Combat jackets, combat pants en BEAR-II stridsvest (Fotocredit Winnefride Steen/ Forsvaret)

Het kleding pakket bestaat uit diverse layers, de Noren zijn best goed in de aanpak van "droog en warm" blijven. Veel onderdelen worden vanuit defensie als personal issue verstrekt, daar is heel moeilijk aan te komen. Maar er wordt ook wel het nodige, op eigen rekening, als aanvulling bij de diverse gelicenceerde suppliers gekocht, die in een enkel geval ook exporteren.
Kenmerk van de (gelicenceerde) N-Kamo kleding is, dat er altijd op de rechterschouder een klein formaat 'reversed' Norsk flagg met groen randje, vastgestikt zit. Dit zit niet op de SFK Multicam.

N-Kamo FleeceUBACSpatchesX.jpg

Impression loadout - Fleece - Velcro NOR flaggs - UBACS - Ranks & Patches

Ops-core FAST helmet.
Het Noorse leger gebruikt standaard de originele Ops-core FAST, en die is vrijwel niet te koop, (lukte zelfs niet in Boston), en is ook heel duur. Maar ik heb een non-ballistic licence helmet van Defcon (in 6 mm. polycarbonate) met een NFM cover (Defender M 210) in N-Kamo, en daar ben ik dik tevreden mee.

NFM N-Kamo FAST Helmet.jpg

'Ops-core' FAST licence Defcon (polycarbonate) met NFM cover in N-Kamo. Rechterfoto de originele Noorse Ops-core FAST (Fotocredit Julie Hjermstad/Forsvaret)

Base-layer.
Voor de Noorse militairen is een hele reeks aan shirts en broeken (en boxershorts, incl. zwarte sporttops voor de girls) als base-layer beschikbaar. Dit in de variatie van kleuren in OD green of forest-green, en soms zwart. Het speciale "mesh" shirt is er in zwart en groen, en dat heeft bijzonder goede thermische eigenschap. Zeker in de winter heeft de militair behoorlijk wat vrijheid om dingen te dragen, als het maar OD of forest-green is, belangrijkste is vooral dat je warm blijft.
In mijn eigen loadout zitten een hele serie T-shirts en long-sleeves, wel allemaal als CoolMax stof, dat voordeel merk je al heel snel als je meerdere laagjes of een plate-carrier draagt.

Mid-layer in N-Kamo

Forsvaret N-Kamo gear view.jpg

Details: Fleece (Fotocredit Julie Hjermstad/Forsvaret) - Crye Precision Field pants - N-Kamo in Norwegian forest (Fotocredit Marte Brohaug/Forsvaret)

Mid-layer in N-Kamo.
In de basis, als personal issue, is dat een M/04 combat shirt, (die zijn soms wel verkrijgbaar). Maar dat wordt, via de supplier markt, ook wel vervangen door een UBACS, met mouwen in N-Kamo en de CoolMax body in green. Daarnaast is het Fleece vest in OD, heel populair als het wat kouder is, het heeft een slimme ventilatie in de mouwen, en wordt vaak gedragen onder het M/02 Feltjakke.
Verder als personal issue, is er de M/04 combat pants en M/2000 field pants. Beide een gebruikelijk ontwerp in ripstop polycotton, met de nodige zakken, en ze bestaan in een aantal varianten. Maar binnen de Noorse defensie wordt ook combat gear van Crye Precision in N-Kamo gebruikt, zowel de G3 Field pants, als de G3 Combat pants en de combat jackets. In Afghanistan hebben ze Crye Precision kleding ook in de kleur Tan gebruikt.
In mijn zoektocht op internet heb ik het geluk gehad om bij de suppliers zowel de Crye Precision Field pants als de M/2000-M04 ripstop pants, nieuw te kunnen kopen, (en in de goede maat). De UBACS zijn vanuit meerdere suppliers leverbaar, dus daar is wat makkelijker aan te komen. En ook de M/04 en M/98 combat jackets als 'grade-new' kunnen bemachtigen.

M04-M98 Jackets and Pants.jpg

N-Kamo - M04 (3'rd gen) en M98 Combat jackets - Crye Precision Field pants - M/2000 Combat pants

Outer-layer in N-Kamo.
Dit is het meest interessant, maar bevat gelijk de moeilijkst verkrijgbare onderdelen. Als personal issue worden de M/04 Combat jacket (ripstop) en M/02 Gore-Tex Combat jacket uitgegeven. Die werden geproduceerd door Helly Hanssen, Bergans en Cato-Ringstad. De jackets zijn zo functioneel en goed, dat iedereen die bij zich houdt. Als er al eentje tweedehands op internet wordt aangeboden, is dat exemplaar razendsnel verkocht.
Voor slecht weer situaties, en daar heb je in Noorwegen gedurende 3 seizoenen mee te maken, is er dus het M/02 Gore-Tex Feltjakke / Combat jacket beschikbaar; zie hieronder voor wat meer details.
Daar hoort de M/02 Gore-Tex Combat pant bij, die ritsen in de pijpen heeft, zodat deze heel makkelijk aan te trekken is. Voordeel van de M/02 kleding is dat deze je heel goed beschermt tegen wind/regen/sneeuw, en je ook warm blijft. De M/02 Combat jacket en pant zijn onderdeel van mijn loadout.

M02 Combat Pant Gore-Tex.jpg

De M/02 Gore-Tex Combat pant, wordt in combinatie met het M/02 Feltjakke gebruikt.

Daarnaast hebben meerdere suppliers een aantal 3-seizoenen jackets in N-Kamo voor verschillende toepassingen, onder meer voor gebruik onder een plate-carrier, enkele jaren geleden was er zelfs een NFM Smock. Binnen de Noorse SFK (special forces) wordt ook de kleding van het Canadese Arc’Teryx LEAF (in Green en MultiCam) en van het Zweeds TAIGA in N-Kamo gedragen, deze laatste vooral als winterkleding. De Jegertroppen gebruiken als snowcamo de TAIGA TSUP, dat is wit met grijs volgens het Zweedse M90 Splinter pattern.

M/02 Gore-Tex Feltjakke
Dan even speciale aandacht voor het M/02 “Feltjakke” Combat jacket, eerder vanuit HH en Bergans, nu door Cato-Ringstad geleverd. Dit jacket heeft een multi-layer Gore-Tex membraan, dus inderdaad, wind- , regen- en sneeuwdicht, en te dragen met mid-layers. Dit is een belangrijk winter en bad conditions jacket, dat je heel goed droog houdt. Het heeft lang geduurd, maar eindelijk met een omweg via Oslo, bij Cato-Ringstad het M/02 Feltjakke kunnen kopen om mijn loadout compleet te maken. Uitgeprobeerd in een sneeuwstorm, en het is een perfect jacket met 6 zakken, de capuchon is aangepast voor gebruik over de Ops-core helmet.

M02 Feltjakke Gore-Tex.jpg

Het M/02 Feltjakke, afgeleverd inclusief Noorse handleiding. (Fotocredit (R) Kjosvold/Forsvaret)

Combat boots.
Als standaard worden de M/77 combat boots uitgeleverd. Nog steeds volgens het originele Alfa ontwerp uit 1977 van zwart vol-leer en rubberen profielzool en geschikt voor skibinding. Intussen geleverd door een andere supplier. Maar bij meerdere eenheden is het toegestaan op andere tactical boots te lopen, deze zijn er van Alfa, LOWA, Meindl, Haix, als ze maar zwart zijn. Ook worden op missies de speciale desert boots gebruikt. Er zijn voor wintergebruik speciale sneeuw overschoenen van Mittet in gebruik, (die als pakketje opgerold kunnen worden).

NOR garrison parade.jpg
Norwegian army - garrison parade (Fotocredit Forsvaret)

Andere toepassingen.
Binnen de Noorse defensie wordt er, vooral bij missies, door de speciale eenheden ook Multicam gedragen. Omdat deze eenheden wat meer vrijheid hebben, zie je soms ook wel combinaties van MC met N-Kamo.
De Special Operation Forces gebruikt bij inzet ook Arc'Teryx (kleuren crocodile, green en MC). Maar dat is allemaal vrij specifiek en ga ik hier niet verder behandelen. Wel volgen er nog projecten over het BEAR-II tactical vest en de HK's.
De winter snow camo wordt binnenkort een het project toegevoegd. Mijn winter loadout is vrijwel compleet, met huidige polyester Snow jacket, pant, overwanten met trigger-finger, witte FAST helmet cover, en de speciale Mittet winter overschoenen.
De 'Jegertroppen' gebruiken sinds 2016 de snowcamo van het Zweedse Taiga, met het TSUP pattern, wit met lichtgrijze vlakken.

NOR Forsvarets Jegertroppen.jpg

NOR - Forsvaret SOF - Jegertroppen (Fotocredit Vegard Breie/Forsvaret)

Dan nog een ander aspect, in het Noorse leger zijn mannen en vrouwen geheel gelijkwaardig. Er bestaat sinds twee jaar zelfs een SOF (Special Operation Forces) eenheid, de 'Jegertroppen', die uitsluitend uit vrouwen bestaat. En ik heb begrepen dat ze zelfs beter schieten dan de mannen! In de Noorse samenleving is er dienstplicht voor zowel jongens en sinds 2015, ook voor meisjes. Uit de zo'n 60.000 recruten per jaar wordt na een selectie van de echt gemotiveerden, 6% daadwerkelijk opgeroepen voor een periode van 6-12 maanden, dat systeem levert wel hoge kwaliteit op die instroomt in het beroepsleger.
 
Laatst bewerkt:
Uhm, ga je zelf een Noorse loadout maken of alleen info over de Noorse strijdmachten neer zetten hier? :p

Edit: nvm overheen gelezen ...
 
Uhm, ga je zelf een Noorse loadout maken of alleen info over de Noorse strijdmachten neer zetten hier? :p

Edit: nvm overheen gelezen ...

Beste bvdzeeuw. Nop, het project gaat over mijn eigen Noorse loadout, de verzameling is intussen al behoorlijk compleet. Dus in de volgende delen van de story worden foto's opgenomen en geef ik een korte beschrijving mee van de originele combat en tactical gear.
 
@robin97 misschien wat voor jou? (als je weer internet hebt en dit kan lezen)

Dit ziet er goed uit! Noorse camo is ontzettend gaaf en je ziet het vrijwel nooit. Ben heel benieuwd naar de rest van je review/loadout ^^
 
IK VOLG!! Vind de kit gedragen door de Noorse strijdkrachten onzettend mooi, ben helemaal verliefd op M/98. Heb zelf al eerder zitten kijken naar een loadout ervan beginnen alleen vond de kit vinden erg lastig. Enige M/98 kleding die ik kon vinden leek mij niet het echte spul, kwam allemaal van aparte dump sites. Vind alleen de camo echt belangrijk, heb de ruimte niet om bijv 600 eu uit te geven aan een plate-carrier. Vind het wel prima om deze te vervangen voor iets van WAS ofzo. Ga niet voor een volledig correcte impressie, hoe vet ik die ook vind. :p

Dus volg deze post om er wat van op te steken. Zodat ik zelf aan een Noorse kit kan beginnen. :D
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit echt een ontzettend vette en unieke camo, ik ben alleen bang dat het een rib uit mijn lijf gaat kosten als ik een volledige loadout zou willen. Zou je mij kunnen vertellen of het een beetje betaalbaar is en hoe de camo het doet op de Nederlandse velden. Thanks!
 
Hey McGarret. Many thanks voor je positive reactie. Yes, de N-Kamo (Norwegian Forest) is qua heldere groene kleuren en het vloeiende camo pattern aangepast aan het Noorse en Zweedse landschap, waar nogal veel naaldbomen voorkomen. Maar ook in bepaalde NL bossen gaat de camo in de omgeving op, zoals in het bos van Bunker Hill. Omdat ik zelf ook een MC loadout heb (vanwege de Noorse SOF), klopt het dat N-Kamo zeker opvalt, maar dat kan je ook van de Zweedse M90 Splinter Camo zeggen, die ook erg mooi is. Inderdaad is een Noorse loadout behoorlijk prijzig, de gear is bijzonder moeilijk te krijgen, vrijwel alles komt uit Noorwegen (geen EU, en vaak Douane +21%). Maar alternatief is het Zweedse M90, daarvan wordt sowieso in Zweden (EU) aardig wat gear items aangeboden (ook nieuw) door diverse suppliers, omdat het zeer geliefd is bij airsofters en jagers, en M90 ook vrij verkocht mag worden. Het lijkt mij een vet idee als we in NL een Noors-Zweeds/Scandic camo team kunnen vormen, ik weet al dat een forum lid met N-Kamo bezig is, en een ander nadenkt over het Zweedse M90.
 
IK VOLG!! Vind de kit gedragen door de Noorse strijdkrachten onzettend mooi, ben helemaal verliefd op M/98. Heb zelf al eerder zitten kijken naar een loadout ervan beginnen alleen vond de kit vinden erg lastig. Enige M/98 kleding die ik kon vinden leek mij niet het echte spul, kwam allemaal van aparte dump sites. Vind alleen de camo echt belangrijk, heb de ruimte niet om bijv 600 eu uit te geven aan een plate-carrier. Vind het wel prima om deze te vervangen voor iets van WAS ofzo. Ga niet voor een volledig correcte impressie, hoe vet ik die ook vind. :p

Dus volg deze post om er wat van op te steken. Zodat ik zelf aan een Noorse kit kan beginnen. :D
Hey Roel, ter aanvulling op onze interne Conversation, McGarrett heeft ook interesse in N-Kamo.
 
Voor degene die interesse heeft in een Impression Loadout van de Noorse defensie :
Onder het ACN Projecten Forum - heb ik het " Norwegian Project - Loadout N-Kamo " herschreven.
En aangevuld met de nieuwste aanwinst van het M/02 Gore-Tex Feltjakke. Grts from Husky.
M02 Feltjakke Gore-Tex.jpg
 
Voor degene die interesse heeft in een Impression Loadout van de Noorse defensie :
Onder het ACN Projecten Forum - heb ik het " Norwegian Project - Loadout N-Kamo " herschreven.
En aangevuld met de nieuwste aanwinst van het M/02 Gore-Tex Feltjakke. Grts from Husky.
Bekijk bijlage 1102


Jeujj, een mede scandinaav :) past goed mij mijn M90, ik loop alleen tegen het probleem aan dat er niks te krijgen is in M90.... Dus ik heb het moeten mengen met Olive Drab.

Verder mooie camo! Nog nooit eerder gezien, ik vind hem zelf alleen een beetje te veel tan. Ben daar persoonlijk niet zo'n fan van

En waar heb je die helmet cover vandaag? Wellicht dat ze ook wel een M90 versie daarvan hebben! Had er zelf namelijk geen kunnen vinden..
 
Laatst bewerkt:
Hi Niels. Thanks voor je post. De FAST helmet cover komt van NFM, een belangrijke supplier voor Noorse defensie. En als je Swedish M90 Splinter camo zoekt, (ook helmet covers), daar ben ik in mijn zoektocht ook tegen aan gelopen. In Zweden heel populair en goedkoper dan het Noorse N-Kamo. En Zweden is EU, dus met internet aankoop en import krijg je niet te maken met BTW naheffing. Dus als je interesse hebt, kan ik wel wat adressen terugvinden. Grts. Husky.
 
Hi Niels. Thanks voor je post. De FAST helmet cover komt van NFM, een belangrijke supplier voor Noorse defensie. En als je Swedish M90 Splinter camo zoekt, (ook helmet covers), daar ben ik in mijn zoektocht ook tegen aan gelopen. In Zweden heel populair en goedkoper dan het Noorse N-Kamo. En Zweden is EU, dus met internet aankoop en import krijg je niet te maken met BTW naheffing. Dus als je interesse hebt, kan ik wel wat adressen terugvinden. Grts. Husky.

Als je wat kan vinden zou dat top zijn! Ben toch benieuwd welke websites jij gevonden hebt :)

Heb ondertussen Tacticalstore Sweden gevonden! Hier hebben ze al wat meer pouches in M90 enz :)
 
Laatst bewerkt:
Hi Niels. Hierbij aantal Zweedse website shops. Zoekterm M90 geeft al resultaat. Niet alles is defensie level, M90 Splinter wordt in Zweden ook voor “outdoor” activiteiten gebruikt. Het lijstje: //www.garderoben.se //www.faltbutiken.se. //armygross.se //armyoutdoor.se Ook de originele Engelse ARKTIS Smock wordt door hun in M90 geleverd zie www.arktisoutdoor.co.uk En in Polen (ook EU) zit een bedrijf SAG dat meerdere pouches en gear in vele camo patterns, dus ook colour M90 Sweden, levert, zie //sagear.eu . Succes.
 
Hi Niels. Hierbij aantal Zweedse website shops. Zoekterm M90 geeft al resultaat. Niet alles is defensie level, M90 Splinter wordt in Zweden ook voor “outdoor” activiteiten gebruikt. Het lijstje: //www.garderoben.se //www.faltbutiken.se. //armygross.se //armyoutdoor.se Ook de originele Engelse ARKTIS Smock wordt door hun in M90 geleverd zie www.arktisoutdoor.co.uk En in Polen (ook EU) zit een bedrijf SAG dat meerdere pouches en gear in vele camo patterns, dus ook colour M90 Sweden, levert, zie //sagear.eu . Succes.

helemaal top! Ga ik daar even rond neuzen. Goed voor mijn outfit minder goed voor mijn portomonee. :p
 
Terug
Bovenaan